[SKRIVA] Re: Disney klipper i Kalle Anka

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 15 Dec 2012 21:44:49 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Och då kommer man ju till själva kärnpunkten: Varför finns det starka
> krafter som vill att dessa raskarikatyrer och -stereotyper ska sluta
> exponeras?
  Kan finnas flera orsaker. Men en av de tyngsta är nog att
skriva-om-historien-förespråkare ansluter sig till en livsåskådning och
ideologi som går ut på att andra människor skall påtvingas toppstyre och
formande efter den ideologi förespråkaren står för

> Och varför tycker andra att det är så viktigt att det  _inte_ sker?
  För att hindra och motverka ovanstående.

> Den förra gruppen har en klar tanke: Man ska inte plantera in fördomar
> i hjärnor hos barn, som inte är mogna nog för att själva analysera
> eller förstå vikten av vad detta implicerar.
  Det finns flera invändningar mot detta:
  1) Jag har redan tagit upp att vi får informationsunderskott och därmed blir
dummare av att utsättas för omredigerad historia.
  2) Det förtjänar också att påpekas att varken barn eller vuxna - Kalle Anka
ses ju av alla åldrar -  kan antas vara fullt så zombielika att de okritiskt
påverkas av vad som helst, trots vad som påstås om antagen oförmåga till
analys. Vi får nog anta att om barn vore så okritiska att de inte kan analysera
sig fram till "X är rasism" sträcker sig okritiken sig troligen OCKSÅ till att
oförmåga att analysera sig fram till vad X *över huvud taget* är. Barn lär se
Kalle Anka på julafton utan några reflektioner alls om förekomst av rasism
eller icke-rasism.
  3) I allmänhet bör det moraliskt rimliga förhållningssättet till utsagor man
må ogilla vara att svara med egna utsagor som man gillar bättre, dvs att ta en
debatt - och förhållningssättet bör inte vara att STOPPA utsagor som nu ogillas.

> Om man anser det vara
> minst sagt olämpligt med barnböcker som propagerar för nazism eller
> stalinism, som exempel, varför skulle man då inte kunna sluta
> distribuera exempelvis Tintin i Kongo?
  Vi (vilka "vi" nu är) må anse att ditt eller datt med Tintin kunde vara
mindre lämpligt, men det betyder inte att det vore rätt att stoppa det. Tintin
i Sovjet har t ex inte stoppas (där finns drag som kan ses som
pro-stalinistiska).

> Det ligger i sakens natur att
> vuxenvärlden måste ta ansvar för barns konsumtion av kultur och annat,
> eftersom de inte själva är mogna för att göra det.
  Min uppfattning är att det skall ske undantagsvis, om det finns särskilt goda
skäl för det. Den förälder som är oroligt att ett barn funderar på att söka
medlemskap i Ku Klux Klan Jr för att det sett Kalle Anka, kan ta sitt ansvar
genom att hindra barnet från att se det TV-programmet. Jag finner det
osannolikt att KKKjr-medlemskapsfunderingar bleve det minsta aktuella, men den
förälder som mot förmodan oroar sig för det kan ju alltid stänga av TV:n.
  Vi får komma ihåg att Kalle Ankas julprogram ses av miljoner människor i alla
åldrar. Skall en extremt liten risk (jag tror risken t o m är 0) få påverka
miljoners tittande via historieomredigering? Nej, jag tror inte det. Kriteriet
"särskilt goda skäl" uppnås inte på långa vägar.

> man associerar det (mer eller mindre medvetet) med Lars
> Vilks-spektaklet som gjordes till en fråga om "yttrandefrihet" och
> "konstens frihet".
  Jag undrar om du inte feltolkar Vilks ställningstagande? Se min rapport från
ett möte med Vilks och sekulära muslimer sommaren 2010 (inkl Bertil Falks
kommentar):

//www.freelists.org/post/skriva/SKRIVA-Mte-med-exmuslimer-och-Lars-Vilks

 I grunden är det Vilks vill verka för ateism och sekularisering. I det är det
viktigt att utmana religiösa dogmer (t ex dogmer om att en viss religiös figur
inte skulle få avbildas) för att visa att det är tillåtet.

> Båda grupperna går till överdrift. Neger- och judekarikatyrerna i
> "Tomtens julverkstad" är struntsaker som varken gör till eller ifrån.
  Har du hört om begreppet "sluttande plan"? Det används inom t ex
moralfilosofi. Det handlar om att om man bryter mot någon etisk princip "bara
litet" eller som "en struntsak" börjar man röra sig utefter det sluttande
planet. En nedförsbacke är sådant som ger mer och mer fart - "struntsaken" blir
till mellanviktiga saker och snart till väldigt viktiga saker.
  Den som tycke att man får redigera om historien i det lilla kan, om det inte
möter motstånd, använda den lilla omredigeringen som argument för att sedan ge
sig på större omredigeringar.

> Att omplacera "Tintin i Kongo" till en vuxenavdelning -- som det ju
> egentligen handlade om, inte att "rensa ut" boken
  Såvitt jag förstår handlade det faktiskt om att Tintin i Kongo togs bort. Det
var först några timmar senare som den ställdes in i Serietekets avdelning (en
stund) för att SKAPA ett argument om att den "bara" flyttats. Ett försök att
mildra kritiken, som inte funkade.
  Serieteket har egna exemplart av albumet ifråga och behövde inte fler. Det är
dessutom så att biblioteksböckerna har stämplar i sig för vilken avdelning de
hör i. Det är udda och irreguljärt att plötsligt ta en bok stämplad
"barnavdelningen" och ställa den i en avdelning där allt annars skall vara
stämplat "Serieteket".
  Här är DN-artikeln som inledde hela blixtdebatten. (För det hela gick snabbt.
Kl 3 på natten någon gång var DN ute. Under timmarna därefter tog Twitter vid,
växande till stormstyrka. I TV:s morgonprogram strax debatterade mellanchefen
på Kulturhuset saken. Och vid lunchtid kom högre chefers beslut om att Tintin
skulle tillbaka till sin ursrpungliga plats.)

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturhusets-nya-chef-kastar-ut-tintin

  Där står inte ett ord om att albumen "bara flyttats". Personen ifråga,
Behrang Miri, är tvärtom aggressiv i redigera-om-historien och skall dra igång
en stor och allmän utrensning. Jag hörde också en av TV-debatterna på morgonen
och inte heller där sades ett ord om att Tintin "bara flyttats" - han var
tvärtom militant och skröt om att här skulle minsann storrensas i äldre
litteratur!
  Som synes handlade det redan här inte enbart om Tintin! En allmän, STOR
historierevisionism föranstaltades för Kulturhuset. Detta som stod redan i DNs
artikel bidrog till att få twitterstormen upp i orkanstyrka.

> Hur det blir med Disney vet vi inte ännu, men Tintin-fjanteriet borde
> gå till svensk kulturhistoria som en bisarr debattkalkon.
  Hittills har det gått till historien som en seger för alla oss som är
motståndare till att man skall sitta och pilla och omredigera i äldre tiders
kultur. Verksamhetsmellanchefen Miri på Kulturhuset som var ansvarig tvingades
t o m avgå (eller om han nu gick "frivilligt" efter påtryckningar).

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /