[SKRIVA] Re: Bonniers tackar nej

  • From: Johan Remer <johan.remer@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 20 May 2009 01:45:39 +0200

2009/5/19 Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>:

> Min analogi med bakelser är för att få dig att förstå att "fildelning
> är stöld" är ett löjligt påstående. Jag tror du (och alla andra på
> listan) förstått detta nu.
>
> Din jämförelse med falskmynteri tycker jag är löjlig. På vilket sätt
> har det ena med det andra att göra?
I båda fallen framställer du nya exemplar av någonting utan att stjäla
från någon annan.

> Nej. Hur ska du upprätthålla upphovsrätten på internet utan övervakning?
Övervakning kommer så klart behövas, men inte av *all* trafik. (Syftet
är inte att urota piratkopiering utan att avpopularisera den, genom
avskräckande exempel)
  Hur? Genom riktad bevakning. Låtsas dela ut eller vilja ha tag på en
fil genom t ex Pirate Bay eller en annan tracker, eller genom ett helt
annat nätverk, vänta tills någon tar kontakt med dig och bekräfta
sedan att datorn ifråga har hela eller en signifikant del av filen.
Bevakningen sker således enbart under förutsättning att den tredje
parten faktiskt försöker tillskansa sig material otillbörligen. När
det har bekräftats att denne har en signifikant del av filen kan en
anmälan lämnas in då skälig misstanke föreligger.

--Johan