[SKRIVA] Re: Bonniers tackar nej

  • From: Johan Remer <johan.remer@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 19 May 2009 19:58:46 +0200

2009/5/19 Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>:

> Om jag går in på ett bageri och stjäl en bakelse, så kan inte
> försäljaren sälja bakelsen.
>
> Detta kallas stöld.
>
> Om jag kopierar en fil, kan inte Björk sälja musikstycket längre då?
Fast nu talade jag om falskmynteri, inte stöld av bakelser. Om jag
trycker 5000 kr i falska tusenlappar och köper något för dessa, så har
inte du förlorat 5000 kr. Alltså är det ok. Eller?

> Jag vet - om vi köper varsin 500 GB hårddisk och bara fildelar och
> fildelar och fildelar, så blir Per Gessle bankrupt!! Vi kommer ju att
> bestjäla honom på allt han äger med våra 5000 GB tillsammans! Kom igen
> nu!
Eller så kan du köpa 5000 CD-R skivor, bränna hans hittills osläppta
album på dessa, och sen gå ihop dig med en hög vänner och stå och dela
ut albumet gratis utanför skivaffärerna på release-dagen för sagda
album. Helt okej, då ni gör det utan kommersiella intressen och då det
inte går att avgöra om varje enskild person som tar emot exemplar
annars skulle ha köpt albumet i affären!

--Johan