[SKRIVA] Re: Bonniers tackar nej

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 18 May 2009 13:30:53 +0200

Du skrev:

[...]

.. och jag tolkade "genom en myndighet" som att en myndighet ska
kontrollera vad som skickas mellan personer på internet.

Hur ska jag tolka det? Kan du förklara nogrannare vad du menar, om jag
nu missförstått?

> [...]
> Tiden att göra en blogg är obefintlig (om vi jämför tiden det tar för
> förlagen att göra sina reklamprodukter och för all del - deras
> bokreatidningar), men frågan är hur många som läser din blogg, hur många av
> dessa som i mitt fall inte är direkta nära vänner eller familj som redan
> kommer kunna få gratisbok om det vill sig (bara för att inför familjen måste
> man ju visa framfötterna). Min egen blogg läses just inte av många (har jag
> tre träffar per dygn är dessa med stor sannolikhet spindlarna som söker av
> nätet för google mfl), så hur i hela Dramatiska Sverige ska jag nå ut med

Äsch precis som du säger så har direktreklam genom brevinkastet
begränsad framgång -- 99% bara slängs.

Tidningsrecensioner (online och i pappersmedia), bloggar, tips från
bekant etc. är långt mer effektiva. Det är inget konstigt med detta.

Det författare måste förstå är att det kan vara så att de får ta mera
ansvar för sin egen marknadsföring och kommunikation med sina läsare.
Är detta så hemskt kan de anlita agenter som tar en viss avgift. Vad
är det som är så hemskt?

> [...]
>
> http://bloggar.se/om/fra
>

> Yepp, men återigen, för att avlyssna dig så brukar man behöva en anledning.
>

> Ja man brukade det. Inte längre; nu spanas det efter "mönster i
> trafikdata". Även känt som åsiktsregistrering..
>
> Läs gärna Mark Klambergs inlägg om FRA. Han är doktorand i juridik:
>
> http://klamberg.blogspot.com/search/label/FRA
>

> Tror dig, men jag ser fortfarande problem i det hela... resurser som spänns
> som till det yttersta lär inte försöka få tag i annat än ett par stycken
> individer för att skrämma det stora flertalet...

Du ser fortfarande problem i det hela? Ja det är ju bra. Ett stort
problem är att staten ska ha en kopia av all knytpunktsinformation du
och jag skapar när vi kommunicerar denna dialog mellan varandra.
Sociogram..

Dessutom är det barnligt enkelt för brottslingar att komma runt själva
kommunikationsinnehållet via kryptering eller steganografi.

Lagen är ineffektiv för att bekämpa terrorism, men riktigt bra verktyg
för att göra massiva åsiktsregistreringar, t.ex. hur du och jag
surfar, och vilka vi talar med i mobiltelefon med, när och var.

Jag säger inte att de politiker/byråkrater/tekniker som idag jobbar på
FRA/i riksdagen är "onda" - men sådana verktyg strider mot
grundläggande mänskliga rättigheter, som vi kämpat i århundraden för
att få! Vi kan inte bara släppa dessa idéer så lättvindigt.

/Olof, som är ganska insatt i FRA-lagen och dess konsekvenser