Re: Undvigelseshastigheden

  • From: "Mogens Blichfeldt" <mogbli@xxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 18 Jan 2010 22:31:26 +0100

Dato:Mandag,18jan2010,22h05mCET,MOgensBlichfeldtwrote.
Hej Torben,

Jo, jeg kan godt forestille mig sådan en situation,
hvor undvigelseshastigheden er lav.

Orienteringen af undvigelseshastigheden skal øjenligt
forstås således i almindelighed, at bevægelseskompo-
santen er orineteret i radial retning i forhold til himmel-
legemets eget tyngdepunkt.

Dog,
har du et legeme, som cirkulerer i en bane omkring
dette himmellegeme, så skal det have en hastighed i
banens retning af en vis størrelse afhængig af de to
himmellegemers samlede masse for at befinde sig
"cirkulerende" i denne bane.

I løbet af forløbet af en vis tid, der godt kan være
lang, kan legemet ændre banens afstand  i forhoild
til himmellegemet, såvel nærmere mod dette som
længere bort fra himmellegemet ved, at der på en
eller anden måde ændres på legemets hastighed i
banen.

Når vi taler om undvigelse er der tale om fjernelse
af legemet i radial retning betragtet. I dette tilfælde
bliver legemets hastighed i banen derved formindsket,
og omløbstiden i banen bliver samtidigt forøget. Der
er altså i og for sig forbrugt baneenergi til at foretage
denne undvigelse i form af en således langsom undvi-
gelse fra det nævnte himmellegeme. Der skal natur-
ligvis lidt mere til end selve baneenrgien. Men en
tidevandseffekt fremkaldt af rotation eller af anden
årsag kan som følge af friktionsvarmens energiforbrug
hente energien fra legemets banebevægelse. Eksempel:
Den langsomt tiltagende afstand mellem Jorden og
Månen forårsaget af tidevandseffekten. Her er der
jo også tale om en form for undvigelse.

Mon ikke, det var det, der var ment med den sidste
bemærkning ?

Venlige hilsener til alle,

Mogens Blichfeldt