Undvigelseshastigheden

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: "Astrolist" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 18 Jan 2010 20:08:03 +0100

I Weikipedia kan man finde denne definition på
undvigelseshastigheden:

Undvigelseshastighed er den fart et himmellegeme eller
rumfartøj skal have for at kunne undvige tyngdefeltet fra
(og dermed forlade) et andet himmellegeme uden på noget
tidspunkt at falde tilbage mod, eller forblive i kredsløb om
dette legeme. Størrelsen af denne fart afhænger af afstanden
til og massen af det legeme der skal "undviges fra" - fra et
sted lige udenfor Jordens atmosfære er størrelsen af denne
undvigelseshastighed cirka 11 kilometer i sekundet (hvilket
svarer til cirka 40.000 km/h). For eksempel skal
interplanetariske sonder accelereres til en fart i denne
størrelsesorden for at kunne forlade Jorden helt.

På "Ingeniørens" hjemmeside læste jeg en anden:

Undvigelseshastigheden er den hastighed en mand bevæger sig
væk med, når kvinden nævner ordet, ægteskab.

Jeg er dog ikke sikker på, at denne hastighed i alle
tilfælde er den samme :)

En anden ting som jeg læste på hjemmesiden var, at man i
teorien godt kan forlade Jordens tyngdefelt med en hastighed
af 1 m/sec. - hvis man kan finde ud af have tilstrækkelig
energi med.

Tilbage er spørgsmålet så, hvorfor man har et begreb som
undvigelseshastigheden, når man er i stand til at forlade en
planets tyngdefelt med en hastighed som f.eks. er den halve
af den officielt accepterede?

Torben Taustrup
TOC Observatory homepage
http://tocobs.org