Re: Undvigelseshastigheden

  • From: Henrik Rosenørn <hrjo@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 18 Jan 2010 23:54:27 +0100

Hej Torben/Niels

Som Niels skriver er det en udgangshastighed, der svarer til den hastighed
fx. en kanonkugle skal affyres med, for at undslippe Jorden og fortsætte i
det uendelige

Problematikken mht. at et tyngdefelt aldrig vil blive 0 (dvs at du aldrig
helt kan slippe helt ud af et tyngdefelt), ligger i at det er en diskret
grænse for, hvor stor starthastigheden skal være for at slippe ud af Jordens
tyngdefelt med overskud i behold, så du i princippet kan fortsætte i det
uendelige.

Undvigelseshastighen fra Jordens overflade er iøvrigt 11,2km/s.
Dvs. ikke 11km/s fra "over atmosfæren", men 11,2 fra Jordens overflade.
Her altså. Eller lidt ved siden af, men ikke over og heller ikke under! :O)

...og i princippet kun fra Antarktis, idet der her ikke er nogen initiel
rotationshastighed der kan bidrage til den samlede kinetiske energi, hvorved
man fra ækvator kan nøjes med en lidt mindre hastighed end.. .ja osv.
(Det med ækvator er altså ikke bare en syg undskyldning fra et hold
rumingeniører med hang til varme himmelstrøg)

Mvh Henrik