RE: Undvigelseshastigheden

  • From: carsten nielsen <carsten_niels@xxxxxxxxxxx>
  • To: astro list <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 22 Jan 2010 12:49:30 +0100

> From: hrjo@xxxxxxxxxxxx
> To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: Re: Undvigelseshastigheden
> Date: Fri, 22 Jan 2010 09:11:02 +0100
>
> ".. sendte Pioneer 10 op skrev de forresten at den tabte mindre hastighed
> end Apollo missionerne, da den klatrede ud af Jordens tyngdebrønd."
>
> De må være fordi de har brugt Månen til en gravity assist manøvre og derved
> genvundet lidt af den tabte V.
>
> /Mvh Henrik

Det mener jeg nu ikke, men jeg er ikke sikker. Jeg mener ikke jeg har læst at
de valgte et særligt opsendelses tidspunkt, ud over at det lå inden for
opsendelses vinduet til Jupiter.

Det så mere ud som om de mente, at sonden  havde opholdt sig kortere tid
indenfor Jordens tyngde, og at Jorden havde haft kortere tid til at påvirke den
med sin tyngdekraft.

Jeg kan desværre ikke huske kilden.

Venligst

Carsten Nielsen