Hvor er vi på vej hen?

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: "Astrolist" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 12 Feb 2011 11:52:12 +0100

Hej folkens

Jeg har med vilje ikke markeret dette som off topic, for det
er noget som vedkommer os alle.

For tre år siden skrev jeg nedenstående leder. Jeg sender
den her på Astrolist, fordi jeg føler, at dansk
amatørastronomi er under forandring, og at vi måske ikke er
helt i fodslav omkring den måde, som vi organiserer os på.
Der er jo nedsat en gruppe, som arbejder med klubbernes
tilhørsforhold og samarbejde med Astronomisk Selskab, og i
den anledning har jeg noget materiale, som måske kan
inspirere denne gruppe.
Skriv til mig, hvis nogen i udvalget ønsker at få mailet
dette udspil:
mailto:ttau@xxxxxxxxxx

I øvrigt hører jeg gerne kommentarer.

ØAA - hvor er vi på vej hen?

Som tidligere annonceret har jeg planer om at forlade
formandsposten. Jeg har i de senere år tænkt meget over,
hvad vi vil med vores klub - især set i relation til den
stigende mængde tilbud som møder en på Internettet. I mange
år har vi haft Astrolist, og senere er der kommet flere
konferencer til, så der er noget for enhver smag både hvad
angår emner og fagligt niveau.

Derudover kan man søge astronomisk viden i f.eks.
Astronomibladet - og selvfølgelig også hos en del andre
astronomisk orienterede foretagender som beskæftiger sig
professionelt med astronomi og anden videnskab - NASA, ESA
osv. - jo, udbuddet er stort - især hvis man kan begå sig på
engelsk.

Set i forhold til ovenstående foretagender er ØAA blot en
lille bolsjebutik som fra tid til anden kan tilbyde
medlemmerne en mundsmag til den søde tand i form af foredrag
om forskellige emner.

Måske er det bare mig som føler, at klubben på en måde er
ved at blive overflødig, fordi folk med interesse for
astronomi via konferencer kan få besvaret spørgsmål som
f.eks. angår køb af instrument, observationsteknik og
forskellige astronomiske objekter.

Oven i dette er der også sket det positive, at et
astronomisk instrument ikke længere er så dyrt at anskaffe,
så det er forholdsvis billigt at komme i gang.

Jeg ved, at det også hænder at folk der er tilmeldt disse
konferencer mødes, hvis der er lyst og behov for det, og på
denne måde opstår der måske små nye grupper som helt
uforpligtende kan samles om specielle emner. Man har ikke et
fast klubhus, der er ikke vedtægter, og man betaler ikke
kontingent.

Ovenstående er et eksempel på, hvad klubben kan gøre for
astronomiinteresserede - ligesom før i tiden - hvis man
kunne finde den.

ØAAs formålsparagraf lyder:

"Foreningens formål er at samle astronomisk interesserede
til bl.a. gensidig erfaringsudveksling, samt foredrag og
andet af interesse".

Kan man ikke godt sige, at eksemplet fra konferencen stort
set opfylder formålsparagraffen? Ønsker man at gå til
foredrag, skal man blot melde sig ind i Astronomisk Selskab.
Her kan man overvære spændende foredrag som foregår på Århus
Universitet - man skal bare betale kontingentet, og så finde
sig en plads i auditoriet.

Tiderne skifter, og de fleste følger med - vi vil have det
nemt, og er der noget som vi er interesserede i, så skal vi
have hurtig adgang, og det skal helst også være
uforpligtende.

Observatoriet

Jamen, hvis klubben lukker, skal vi så ikke længere mødes i
disse hellige haller? (ORO) Kan nogen så spørge.
Observatoriet er et fantastisk sted at mødes - man mærker
historiens vingesus i det 100 år gamle sted, så der kan ikke
klages over rammen.

Da jeg blev medlem i 1986 - tror jeg det var, holdt klubben
møder i et af universitetets lokaler på Ringgaden. På et
tidspunkt kunne vi ikke længere låne lokalet, og så var gode
råd dyre. Jeg foreslog, at vi kunne høre, om vi ikke kunne
låne Ole Rømer Observatoriet. Der var flere der mente, at
det var helt urealistisk, men Ole J. Knudsen var med på
ideen, og nu har vi holdt møder i observatoriet i rigtig
mange år - omkring tyve tror jeg. Klubben havde i mange år
et bibliotek - det fyldte en stor kuffert, som Mogens
Blichfeldt  troskyldigt slæbte med til alle klubmøderne.
Antallet af udlånte bøger var beskedent. Senere flyttede
biblioteket ind i et skab i ORO, og for ikke så længe siden
blev bøgerne bortauktioneret til medlemmerne. Det er mit
indtryk, at ingen begræder dette salg.

Klubbens instrument

Vi har også en klubkikkert og et H-alfa-filter til
solobservaton. Udstyret udlånes stort set ikke - det er nok
for bøvlet at slæbe det hjem. Så er det meget nemmere at
købe sin egen kikkert, som oven i købet selv kan finde det
man har lyst til at observere - hvis man ellers kan finde ud
af at betjene den. Men så er der heldigvis hjælp at hente i
klubben - og ellers er det bare at tilmelde sig en
konference og skrive "HJÆLP", så kommer der straks svar fra
andre - som heller ikke kan få skidtet til at fungere - og
sandsynligvis også svar fra en kikkertnørd der kan vise dem,
hvordan man gør. Problem løst - og måske er der samtidigt
opstået en lille GOTO brugergruppe som kan mødes og
observere.

Observatoriets instrumenter

Nu har Ole Rømer Observatoriet jo nogle udmærkede
instrumenter som vi kan få lov at kikke i. Det er godt nok
ikke tit det sker. Vi er faktisk også blevet tilbudt at
bruge et af instrumenterne til CCD fotografering, hvis der
var interesse for det, men mig bekendt har ingen
interesserede meldt sig, og det er måske lidt underligt.
Måske er glansen gået af Skt. Gertrud - det der før var
spændende og interessant er ikke så tiltrækkende mere - vi
er simpelthen blevet forvænt tror jeg.

Astronomiens år 2009

Så er der Astronomiens År 2009, hvor vi i samarbejde med
andre danske klubber kunne søge om et elektronisk
planetarium - en stor Dobson forsynet med kamera som
trådløst kan sende billeder af himlen ud til et antal
fladskærme. Hele herligheden leveret på en trailer lige til
at hægte på krogen på bilen og så ud og vise himmelske
objekter frem for videbegærlige unge poder. Hos ØAA valgte
vi at springe over dette tilbud - det var ikke muligt at
mønstre folk, som ville stå for disse forevisninger. Jeg må
tilstå, at jeg ikke selv er indstillet på at stå for den
opgave - jeg vil hellere bruge tiden i mit eget
observatorium, for så mange gode nætter er der heller ikke.

Fremtiden

Jeg synes, at det er på tide, at vi tager en snak om
klubbens fremtid. Hvordan synes du, at klubben skal køre i
fremtiden - hvis den skal køre videre? Hvordan kan vi gøre
møderne mere interessante?

Jeg lægger op til, at vi tager en diskussion om ovenstående
på det kommende klubmøde -"medlemmernes aften".

Der vil som tidligere være mulighed for at komme med indlæg
af astronomisk karakter. Jeg kan allerede nu oplyse, at
Bjarne vil vise billeder fra MAFs Starparty den 6.
september.

Jo - så er der også fremmødet - vi er omkring 50 medlemmer.
Det er sjældent, at vi er mere end 15 på klubmøderne. Hvor
bliver folk af?

Torben

Torben Taustrup
TOC Observatory homepage