SV: Hvor er vi på vej hen?

  • From: "Henrik Delfer" <henrik@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 12 Feb 2011 14:53:52 +0100

Hej Torben.

FREMRAGENDE indlæg - og nogle virkelig relevante spørgsmål, der vel kan
stilles af samtlige amatørastronomiske foreninger over hele landet.

Jeg har et par gange forsøgt at få gang i en tilsvarende debat i KAF, men
alene den tøven der får konsekvens i en manglende deltagelse i en sådan
debat (det er heller ikke nemt at slagte de hellige køer), er måske en
indikator.

Og det er ikke kun de amatørastronomiske foreninger, der har det svært.
Foreningslivet generelt lider i disse tider.

Måske er det et helt grundlæggende skift, der finder sted i forhold til
folks opfattelse af en "forening". Folk har ikke brug for foreninger i
traditionel forstand, men vil gerne være med i interessegrupper. Sider som
http://meetup.com/ (http://www.meetup.com/cities/dk/copenhagen/) stormer
fremad med at give folk et sted hvor de kan lave arrangementer ad-hoc, uden
forbindende. Jeg har blandt andet arrangeret meetups for fotografer, hvor
der dukker mere end 150 fritidsfotografer op til eftermiddagsarrangementer
jeg havde organiseret.

Værdien ved at være medlem i en forening, kendes ikke i de yngre
generationer. Jeg er snart 50 år, og jeg er nok blandt de sidste
generationer, der anerkender den store værdi i foreningsarbejdet, men hvad
med alle dem der er yngre? Hvis de bliver inviteret til et møde i vore
foreninger, bliver de budt velkommen af en flok halvgamle mænd, og der
kommer næsten støv ud af munden på os når vi nævner foreningens navn. De
emner, der interesserer os, er måske ikke de emner, der interesserer de
unge. Vi er indspiste, gamle, tørre og ret kedelige set med deres øjne (der
er naturligvis undtagelser).

Vi lever i en tid hvor alting skal være "instant". Nu-og-her, øjeblikkelig
tilfredsstillelse, underholdning, hurtigt, smart og cool, er nøgleord for at
få de unge i tale. Men når de så kommer og spørger om go-to på et teleskop
får de at vide: "Du skal hellere lære stjernehimmelen rigtigt at kende, så
køb et stjerne-atlas". De unge tænker: "Det har jeg sgu ikke tid til" og
smutter videre til noget andet.

Jeg ved godt jeg generaliserer, men jeg tror der er meget sandhed i
ovenstående.

Vi kan så spørge os selv: Er vi virkelig interesseret i at appellere til en
generation af unge, der ikke er villige til at investere i fordybelse? Måske
ikke, men så er konsekvensen også at vore foreninger stille og roligt dør
(ved naturlig afgang).

Behøver vi ændre os? Ikke nødvendigvis. Hvis vi har det fint med at vore
foreninger langsomt reduceres i medlemstal, hvis vi har det fint med at
betale kontingent for ingenting (der dukker alligevel ikke ret mange op til
de arrangementer der laves, end ikke foredrag med GODE foredragsholdere),
hvis vi har det fint med at mødes over en kop kaffe og hyggesnakke... ja så
skal vi bare blive ved med at gøre det vi nu engang gør.

Men vil vi puste nyt liv i foreningerne, så tror jeg der skal ændringer
til... drastiske ændringer!

De bedste hilsner / With best regards
Delfer
http://delfer.dk/