Re: Hvor er vi på vej hen?

  • From: "N. Foldager" <nf@xxxxxxxxxx>
  • To: "astrolist@xxxxxxxxxxxxx" <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Feb 2011 20:19:17 +0100

Hej Lau

> Om ideen er ny eller ej er for så vidt underordnet.

Det er det da ikke, hvis der skal ske noget nyt.

>  Torbens indlæg peger på et problem for danske
> astronomiforeninger. Hvis den foreningsformel man bruger nu ikke
> virker efter hensigten, må man prøve en anden.

Ja. Noget nyt.

> Jeg tror du misforstår mit foreslag. Jeg argumenterer netop for at
> samle interessen og de aktive i de danske foreninger ét sted. En
> internetbaseret løsning er naturlig, blandt andet fordi man kan
> deltage, uafhængigt af hvor i landet man bor. I sådan en
> sammenhæng kan man både diskutere bredt og snævert, forhåbentlig
> med flere end hvis det foregik i den lokale klub.

Ja. Men de muligheder ligger jo åbne for nuværende.

> Hvad der er lige så interessant er at kan man arrangere og
> diskutere hvad der skal ske i Holbæk næste torsdag, sådan at alle
> har mulighed for vide, diskutere og deltage uanset om de har
> tilknytning til et bestemt geografisk område eller en bestemt
> gruppe mennesker eller ej. Det er så vidt jeg kan se ikke tilfældet
> som tingene står nu.

Der udgives da aktivitetskalendere, så man kan følge med i, hvad der
sker overalt i landet. Og enhver kan gå ind på enhver klubs
hjemmeside. Der findes også diverse fora, hvor arrangementer kan
diskuteres. Mig bekendt er man da også velkommen til at besøge andre
foreninger, hvis man kommer på fremmede kanter.

Endeligt yder Astronomisk Selskab den landsdækkende funktion.

Problemet med, at der møder for få op til møderne, tror jeg ikke på
ændres ved de ting, du nævner.

Du mener, man skal mindske den geografiske faktor. Det mener jeg
ikke, man kan. Praktiske forhold, især transport, betyder meget for
mange, når de skal tage stilling til, om de møder en given aften
eller ej. F.eks. betyder det meget for medlemmer i KAF om et
arrangement holdes på Kroppedal uden for byen eller i Rundetårn i
bymidten. Det påvirker, hvem der kommer.

> Naturligivs kan enhver starte deres egen klub eller eget
> onlineforum. Pointen er at ovennævnte bedst kan lade sig gøre hvis
> de eksisterende klubber flytter deres aktivitet fra klublokalet og
> den lokale generalforsamling til en fælles organisation.

Jeg tror ikke på det.

Den lokale klub har en værdi, som værdsættes af de medlemmer, der
møder op (eller, som jeg, er forhindret).

Gensidigt samarbejde klubberne imellem er naturligsvis meget
værdifuldt. Men jeg kan ikke se, at det kræver en fælles
organisation, økonomisk etc.

De lokale klubber må overleve, hvis de kan. Hvis ikke, er det fordi,
det lokale grundlag ikke er tilstede.

Klubbens *størrelse* alene er ikke et succeskriterium, idet
størrelsen også afhænger af omgivelserne (befolkningstæthed,
transportmulighed osv.). Men hvis de, der vitterligt møder, er glade,
når de går hjem, har de fået noget, som internettet ikke kan give
dem. Og så er den pågældende klub eksistensberettiget.

Mange hilsner

Niels