[SKRIVA] Re: Täta textmassor (var: Datanät i rymden)

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 12 Jul 2007 11:34:11 +0200

Ahrvid Engholm wrote:
> [...]
> yta, kommer man inte att kunna märka någon skillnad mellan om fotonerna
> utsänts av ytan själv eller om de utsänts av ytan först efter en
> reflektion. Och det förtjänar at påpekas att de flesta av de faktorer
> som brukar anföras för att "papper är bättre" är *bättre* för ytor som
> utsänder sina fotoner själva. Ljusstyrkan blir bättre, och jämnare,
> kontrasten blir bättre, man kan *ställa in* som man vill och få det
> optimalt, osv.
>   Min slutsats är snarare att man av gammal vana hävdar att papper
> skulle vara bättre för att man är konservativ. Man är mest van vid

Oavsett om mångas ögon ''är vana vid'' papper eller om reflekterande
 material är läsvänligare än strålande material så kan det vara
bättre att anpassa tekniken efter människorna och inte tvärtom,
särskilt inte om det är smärtsamt/besvärligt. Sedan tycker jag inte
man ska hänga upp sig allt för mycket på saker som fotonmätningar
när man ska konstatera läsvänlighet. Jag tror människan både strikt
biologisk och mentalt är mycket mer komplex än sådana strikt
tekniska mätningar. Å andra sidan tycker jag också ofta mer om ett
lätt tonat papper som bakgrund till svart text än ett kritvitt så
det kan förstås vara så att jag är känsligare.

>   Jag anser mig ha rationella, bärande och starka argument för att en
> läsyta är så go' som en ann' - och om möjligt är den läsytan som
> anklagas för att vara sämre, i själva verket bättre. Så det jag möjligen
> väljer att "strunta i" är snarare en irrationell känsla. Men jag tycker
> det kan vara rätt att strunta i det.

>   Du gör som du vill. Men har du tänkt på att en text blir *ännu längre*
> om stycken avdelas med blankrader? Styckeavdelningsmetod påverkar inte
> textlängden räknat i K ett smack, men det påverkan textlängden mätt i
> centimeter. Det du förespråkar blir längre texter...

Tja, hellre en lite längre text som blir läst av både NN och herr X
än en kortare text som bara NN läser.

>   Men hur skulle jag skilja en mellanrubrik från ett kort-stycke? Två
> blankrader är ganska mesigt som markör. Det är svårt att med ett
> ögonkast skilja en från två blankrader. (Se ovan, där jag oförhappandes
> stoppade in två blankrader. Jag har anammat praxis att lägga blankrad
> mellan, citat + kommentar, så man kan se det som ett "ämnesbyte".)

Man kan ju göra så här då:

TITEL

Blah, Blah, Blah, Blah, Blah, Blah, Blah, Blah, Blah, Blah, Blah,
[...]

Kort stycke

[...]

Rubrik
[...]

- -Replik 1
- -Replik 2 som är lite längre
- -Replik 3
- -Försök till dräpande avslutningsreplik
- -Partisk pil

> [...]

>   Vill man ha generellt större lättlästhet är ökat generellt radavstånd
> en bra idé. Jag förstår i så fall inte behovet av att ändra mellan olika

Som jag skrev tidigare; den faktorn finns ofta inte som justerbar
till e-brev.

*klipp*
> [...]
> tvätom? Det borde inte vara så hemskt svårt. Då kan man slå på det ena
> eller andra, för texter som man inte tycker passar. (Det enda problemet,
> som jag ser, är att vi som styckeavdelar med indrag inte alltid använder
> samma indrag. Jag tycker 2 stegs indrag är lagom, men jag har sett så
> mycket som 10-15 stegs indrag, och det är definitigt att ta i! Det
> skulle kunna förvirra konverteringsrutiner.) Fanns sådan konvertering
> skulle hela debatten bli överflödig. Man bara trycker på knappen: "Visa
> allt som styckeavdelat med två stegs indrag, oavsett tidigare format"

Det borde inte vara något större problem. Man kunde skriva sina
texter med en markering i stil emd LaTeX eller XML och sedan kan
olika läsare tolka det hur tusan de vill och på olika sätt beroende
på språk. Engelska och svenska har ju inte alltid samma standard
till exempel.

>   Var det där till Kristoffer? Nej, jag har inte - vad jag minns, men
> jag kan minnas fel - sett noveller av honom, men jag har en känsla av
> att de skulle bli läsvärda. Kristoffer verkar någorlunda seriöst och
> skulle säkert hitta på något som inte omodelbart skulle framstå som
> skräp och slöseri med tid.
>   Posta gärna något i novellväg, Kristoffer. Jag lovar seriösa
> novellkommentarer, iaf för min del.

Tack för erbjudandet. Det har väl varit tanken men det har aldrig
blivit av. Det har varit mycket och just på skrivafronten så har jag
försökt färdigställa mitt stora rollspel till tryckbart skick och
det är hela tiden nästan, nästan klart.

/Kristoffer