[slikom] Re: Prezentacija AnReadera u NS

  • From: "Vlado Delic" <vdelic@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <slikom@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 4 Feb 2005 12:39:56 +0100

Dragi kolega Todosijevicu i ostali listeri,

Hvala Vam na lepim recima i pohvalama za ono sto u AlfaNum timu pokusavamo
da uradimo za Vas.
Iako je Nikola odgovorio na vecinu primedbi kolege Todosijevica, mene je
prozvao vise puta, pa imam potrebu da i licno pokusam da objasnim nekoliko
stvari.

Prvo sam zeleo da dam kratke odgovore, ali me onda ponelo pa sam odvojio
vreme da vam dam vise informacija o anReaderu i projektima koje smo uradili
za osobe ostecenog vida.

Ovu prezentaciju je organizovao Pokrajinski sekretarijat za nauku (drugi je
za obrazovanje) AP Vojvodine i oni su je ovaj put usmerili na medije. Cilj
je bio da dobijemo siru podrsku za projekte koje vec realizujemo za osobe
ostecenog vida. Povod je bio pocetak izrade govornog portala za slepe na
projektu "Kontakt" koji je finansijski pomogao ovaj sekretarijat. Uspeo sam
da prosirim pricu i da iskoristimo priliku da predstavimo i sve ostale
projekte koje radimo za osobe ostecenog vida. Prvi je projekat Vizija -
obrazovanje centara za obuku slepih i slabovidih korisnika racunara - kroz
koji smo u prethodna 3 meseca vrsili obuku 33 slepa i slabovida korisnika
racunara iz 11 gradova Vojvodine (neki su naucili prve korake, neki su
dopunili svoja znanja, a neki su stekli prva iskustva kao instruktori). Ovaj
projekat uspesno je realizovan zahvaljujuci donaciji Fonda za otvoreno
drustvo. Uz obuku, svaki savez je dobio po nekoliko anReadera (ukupno 24
kroz ovaj projekat). Manje projekte sa slicnim ciljem smo vec organizovali u
Novom Sadu i Zrenjaninu, a u pripremi je i nastavak projekta u Novom Sadu i
apliciranje za jos nekoliko medjuopstinskih organizacija slepi i slabovidih.
Kad se tome pridoda projekat Audio biblioteke za slepe i slabovide ucenike
skole u Zemunu, gde se uz izradu softvera za audio biblioteku vrsi obuka
preko 50 ucenika ostecenog vida, dolazimo do cinjenice da su aktivnosti
AlfaNum tima dovele do toga da cemo vrlo brzo udvostruciti broj slepih i
slabovidih korisnika racunara u Srbiji i Crnoj Gori. Bilo ih je oko 100
medju 15.000 clanova Saveza slepih Srbije i Crne Gore. Kada se uz projekte
Vizija i Audio biblioteka pridodaju i jos neke donacije i sredstva koja su
neki savezi slepih obezbedili, sigurno vec postoji mnogo vise od 100
korisnika anReadera i velika vecina njih je za krajnjeg korisnika
obezbedjena besplatno. Ukoliko nastavimo ovu saradnju i vi se kroz vase
saveze angazujete vecina vas ce vrlo brzo imati anReader na raspolaganju, a
ja sam siguran da ce vam to znacajno olaksati koriscenje racunara kao
govorne i komunikacione masine. Kao racunar mozete ga koristiti i sa drugim
softverima, ali kao kvalitetnu govornu i komunikacionu masinu, za vas je
najvaznije da imate kvalitetnu sintezu tekstova na vasem maternjem jeziku.

Iskoristicu priliku da u istom emailu pokusam da dam odgovor i na pitanje
nase drage koleginice Violete Pecic. Pitanje stabilnosti jednog softvera je
prolazna kategorija. AnReader je u tom pogledu veoma mnogo napredovao od
njegove pojave na trzistu i za manje od godinu dana dosli smo do verzije
kada vise nema ozbiljnijih prituzbi na tu temu, a za to vreme je kvalitet
sintetiziovanog govora osetno napredovao i dalje ce se usavrsavati. Svi
vlasnici anReadera uvek mogu sa naseg sajta preuzeti najnoviju verziju
anReadera. Sada radimo i na lokalizaciji anReadera za hrvatski jezik, a
sledece nedelje idemo u goste Savezu slijepih Bosne i Hercegovine i nadam se
da cemo u dogledno vreme moci da prilagodimo anReader i specificnostima
bosnjackog jezika. O kvalitetu anReadera necu da govorim jer to treba sami
da ocenite. Zelim samo da kazem da je za vas najvaznije da koristite sintezu
koja najvise prija vasem uhu, koju najbolje razumete, jer cete tako lakse
pamtiti, manje cete se naprezati i moci cete duze i prijatnije da je
koristite.

Zelim vam svima jos bolju sintezu od ove koju anReader moze da proizvede,
ali moje poznavanje strucnih aspekata ovog izuzetno slozenog problema mi ne
daje pravo da vam obecavam ili nagovestavam tako nesto jer jednostavno ne
znam ni za jedan strucni tim na ex-YU prostorima koji se time bavi na pravi
nacin. Ako me stvarnost u dogledno vreme demantuje, bicu srecan, verujte,
samo zbog vas jer znam koliko vam to znaci. Do tada ostaje da se zajedno
borimo da ispunimo tri Milanove zelje, pri cemu na onu zelju broj 3. uopste
ne racunamo od ovih primena, nego od komercijalnih primena koje na ovim
prostorima tek treba da zazive. Treba jos da znate da govorne tehnologije za
velike svetske jezike razvijaju stotie istrazivaca medju kojima su
lingvisti, foneticari, akusticari, programeri, matematicari, strucnjaci za
digitalnu obradu signala. Za srpski jezik je to uradio tim koji jos uvek
nema vise od 15 ljudi, vecinom elektro-inzinjera sa Fakultata tehnickih
nauka iz Novog Sada, tim, koji jos uvek nema podrsku drzavnih institucija,
ili da budem precizniji pocinje da je dobija u formi moralne podrske,
medijskih prezentacija i slicno. Sav novac koji smo do sada mi dobili od
drzave ne bi bio dovoljan da se izfinansira rad AlfaNum tima ni za nekoliko
meseci, a ova istrazivanja traju vec 10-tak godina. Sve ostalo plod je
odricanja ljudi koji na tome rade i privatne inicijative koja takodje potice
od ljudi koji su i sami stvarali govorne tehnologije za nase jezike na
projektu AlfaNum. Ono sto naprave u USA ili bilo gde u svetu za strane
jezike, za vecinu vas ce biti neupotrebljivo. Vazno je da to dobijete na
maternjem jeziku.

Uz sve uvazavanje WTV, za koji uvek isticem da je u prethodnih nekoliko
godina bio najvrednije pomagalo za slepe (uz beli stap), ja moram radi
objektivnosti da na prezentacijama povucem paralelu izmedju WTV i anReadera.
Pri tome nemam nikakvu nameru da pravim "nelojalnu konkurenciju", kako je
zapazio kolega Tanasijevic. Prezentujem paralelno oba softvera sa govornim
uzorcima iz istog vremena, od pre blizu godinu dana. Ja nemam WTV i ne mogu
od jedne do druge prezentacije cimati nekoga da mi snimi govorne uzorke sa
WTV. Nikola je obecao da cemo zameniti te stare uzorke sa novim. Tada ce
doci do izrazaja napredak WTV, ali i anReadera za koji mislim da je bio jos
veci i da ce se ta ocigledna razlika jos vise izraziti. U svakom slucaju na
vama je da o tome donesete sud u svom interesu.

Izvinjavam se na malo duzem tekstu. Ne javljam se cesto, pa onda kad nadjem
vremena pokusam da vam dam sto vise punih informacija iz prve ruke.

Pozdrav svima iz Novog Sada,
Vlado Delic