[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 22 Oct 2013 17:38:26 +0200

Den 22 oktober 2013 17:19 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Rickard skrev:

> Förvånansvärt många svenskar som blivit författare, förläggare,
> producenter

Ahrvid svarade:

>   Nja,jag behöver bara nämna Salingsåsfandom, som ett enstaka exempel av
> många. Erik Andersson, författare och mycket känd översättare. David
> Nessle, en av Sveriges mest kända - skall vi kalla det - satiriska
> serietecknare och den ende i fandom som sommarpratat i SR. Martin
> Kristenson, medred för Kapten Stofil, styv researcher och artikelförfattare
> därstädes, två utmärkta fackböcker.  Men det är klart att dessa och andra
> per definition når "högre" utanför fandom för fandom har inga större
> förlag, TV-kanaler osv.

Det är alltså just det jag skriver: Många från sf-fandom har blivit
författare etc, men inte kopplat och relaterat till sf-fandom (alltså
litterär fantastik). De som startat verksamheter som har med litterär
fantastik att göra, är mycket sällan sf-fans.

>   Det var en gammal tradition att se ned på "amatörnoveller", för en del
> var inte bra. Men i svenska fanzines publicerade sig t ex Sam J
> Lundwall,Bertil Mårtensson, Dénis Lindbohm, Kjell Rynefors m fl - deras
> grejor var oftast bra.

Om de skulle ha publicerat sina noveller och dikter i fanzines på 80- och
90-talen, skulle de ha blivit uthånade från sf-fandom.