[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 Oct 2013 19:10:59 +0200

Rickard:
> Det är alltså just det jag skriver: Många från sf-fandom har blivit
> författare etc, men inte kopplat och relaterat till sf-fandom (alltså
> litterär fantastik). De som startat verksamheter som har med litterär
> fantastik att göra, är mycket sällan sf-fans.
  Du har fel.  För det enstaka exemplet jag tog upp, Salingsåsfandom, men även
för andra, var fandom själva drivbänken. De började skriva och i förekommande
fall teckna eller göra annat i fandom, i fanzines, och där lärde de upp sig
sig, och fick drivkraften - kanske Den Fanniska Råkraften, rent av! - att göra
mer.  Och det är inte heller sant att de som börjat med fantastik "på egen
hand" inte blir fans. Det finns många exempel på motsatsen. Pros Turned Fans är
ganska vanligt. Ett tidigt exempel är Robert Bloch, som egentligen bara hade
tidig men ganska sporadisk kontakt med Lovecraft, men sedan blev en av tyngsta
fanansiktena. I Sverige har vi t ex Sture Lönnerstrand som var vråletablerad
som pro när han sedan blev viktig kugge i att starta fandom i Sverige. Sven
Christer Swahn och Göran Bengtson (progchef på SVT) är andra exempel. Många s k
pros går med glädje på coner och har fandomkontakter.  I själva verket är
skiljelinjen mellan fandom och prodom ganska flytande inom sf-världen.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /