[SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 21 Oct 2013 20:08:12 +0200

Nej, jag vill inte förbjuda folk att spöka ut sig till rymdgubbar eller riddare
eller konstiga monster.  Jag önskar bara att de måtte hållas sig för sig själva
och att det INTE infiltrerar gamla, hederliga, litterära fandom.  Det är en
fråga om intellektuell inställning till fantastikgenren och graden av
seriositet.  Det är en avgörande skillnad mellan att å ena sidan läsa en bok,
fundera över och diskutera innehållet, bolla med tankar och rent intellektuellt
behandla ämnet; samt att, å andra sidan, bära på en fåfäng önskan att man rent
faktiskt skulle kunna krypa in i den spekulativa, litterära världen, vilket man
gör om man börjar klä ut sig till det man läst om.  Det förra handlar om sunda,
rent intellektuella tankeexperiment. Det senare handlar om en osund oförmåga
att skilja på verklighet och fantasi.  Tyvärr är det många (rollspelsrörelsen
är jättelik!) som gillar sf, fantasy och skräck men främst sysslar med
utkläderi. Det är t o m stora doser fanatism inblandat, ty det kan inte handla
om annat om man som vissa slösar hundratals timmar på utspökeriet.  En fanatism
i strävan efter att blanda ihop verklighet och fantasi ger fantastik dåligt
rykte. Utomstående inser att det saknas en behövlig kognitiv distans mellan ett
intellektuellt intresse och praktisk handling. Folk i allmänhet anser att ett
lämmeltåg av alver, robotar eller zombies består av naiva nördar (och det menar
jag negativt!), antagligen med dålig självkänsla, som tror eller önskar att de
lever någon annan stans - något ställe som bara finns i fantasin.  varje
plastmask, varje droppe fake-blod, varje under otaliga timmar hemmasmidda
ringbrynja fullständigt skriker ut att sf och övrig fantastik inte är något
intellektuellt, utan uppenbarligen en ytlig, oseriös, barnslig lek.  Låt oss
hålla oss till litteraturen. Läsa den. Skriva den. Diskutera den.  Skilj på
verklighet och fantasi.

--Ahrvid

Ps. Det var ytterligt få på Fantastika som kom utspökade. Det var glädjande.
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /