[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Rysk sf (var: Swecon, lördag)

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 21 Oct 2013 19:46:30 +0200

Den 21 oktober 2013 19:29 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> [...]
> synpunkter, för man vill få litet sömn också. Men jag kommer ihåg ungefär
> vad JHH sade och kan ju utveckla ämnet nu.)  Han talade framför allt om
> perioden fram till Sputnik (alltså 1957, Stalintiden och tidiga Chrustjev).
> Efter Sputnik och Gagarin och allt började ryssarna inse att det fanns en
> hel del propagandavärde i rymdjox och då blev det litet lättare för
> sf-genren. Då började det komma ganska avancerade sf-filmer av t ex Pavel
> Klushantsev (det var en dokumentär om honom i SVT för ett antal år sedan).

Det stämmer nog, och krockar egentligen inte med det som Sam J. Lundwall
har framhållit under hela sin karriär: att sf hade och har ett mycket
starkt fäste i Sovjet/Ryssland. Förutom den filmskapare jag refererade till
(det gick en dokumentär om honom på SVT för några år sedan) fanns ju Andrej
Tarkovskij som inte bara var mycket förtjust i science fiction utan också i
fiskulturella finsalonger betraktas som en av 1900-talets främsta
filmskapare. Och då kommer man osökt att tänka på bröderna Strugatskij och
Stanislaw Lem, som ju Tarkovskij filmatiserade.

Jag googlade på Tarkovskij och Strugatskij och råkade hitta denna gamla
understreckare i SvD av någon Alex Milits: "Rysk Science Fiction"
http://www.svd.se/kultur/understrecket/rysk-science-fiction_2852761.svdIngressen
är talande:

"Intresset för science fiction är mycket stort i Sovjetunionen. Efter en
intensiv blomstring på tjugotalet så genren ut att dö under Stalintiden,
men vid mitten av femtiotalet återuppstod den. Alex Milits konstaterar i
denna översikt att rysk science fiction är markant samhällskritisk, och ger
färska exempel på verk som gått så långt på den vägen att de tidskrifter
där de tryckts har blivit indragna."

-- Rickard