[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Swecon, lördag

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 21 Oct 2013 18:43:29 +0200

Jag har läst rapporterna med intresse, även om jag slutat bry mig om vad
som händer i sf-fandom. Men så handlar ju detta om mycket mer än bara
fandom.
Den 20 oktober 2013 01:18 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> JHH nämnde att i gamla Sovjet var sf i princip förbjudet, utom för en som
> skrev en roman om hur kommunismen skulle ha brett ut sig i hela
> VIntergatan. Få fick han skrivförbud i 15 år, därför att det var en skymf
> mot Marx, Lenin och Stalin att antyda att dessa inte var kommunismens stora
> banerförare...

Kan detta verkligen stämma? Fram till Pragvåren 1968 var all kultur hårt
hållen, men det gjordes ju till och med påkostade science fiction-filmer
som fick grönt ljus eftersom de hade en propagandaaspekt. Speciellt Mikhail
Karzhukov (http://www.imdb.com/name/nm0440350/?ref_=tt_ov_dr) gjorde
storslagna sf-filmer med specialeffekter som inspirerade Kubrick till 2001.