[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Varför jag är skeptisk till maskeradeländet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 22 Oct 2013 17:19:29 +0200

Rickard:> Förvånansvärt många svenskar som blivit författare, förläggare,
producenter
> etc. har haft bakgrund inom sf-fandom, men det är värt att notera att
> nästan alla blivit detta *utanför* sf-fandom. Bland nya sf- och
> fantasyförfattare kan jag inte komma på någon som haft rötterna i
> sf-fandom
  Nja,jag behöver bara nämna Salingsåsfandom, som ett enstaka exempel av många.
Erik Andersson, författare och mycket känd översättare. David Nessle, en av
Sveriges mest kända - skall vi kalla det - satiriska serietecknare och den ende
i fandom som sommarpratat i SR. Martin Kristenson, medred för Kapten Stofil,
styv researcher och artikelförfattare därstädes, två utmärkta fackböcker.  Men
det är klart att dessa och andra per definition når "högre" utanför fandom för
fandom har inga större förlag, TV-kanaler osv.

under 80- och
> 90-talen bestämde sig sf-fans med sedvanlig karikatyrmässig flockmentalitet
> och med en viss Anders Bellis i spetsen att alla amatörförfattare som
> publicerades i fanzines var värda att hånas och förlöjligas, eftersom de
> inte inte skrev bra nog. Den enda som uppmuntrade författande i sf-fandom
> var Ahrvid). En ung Johan Theorin gjorde ett försök att publicera sig i
> sf-fanzines med noveller, men lämnade fandom och fanzinen på grund av
> reaktionerna.
  Det var en gammal tradition att se ned på "amatörnoveller", för en del var
inte bra. Men i svenska fanzines publicerade sig t ex Sam J Lundwall,Bertil
Mårtensson, Dénis Lindbohm, Kjell Rynefors m fl - deras grejor var oftast bra.
Jo, det stämmer att jag haft annan inställning till novellerna i fanzines eller
nya skribenter i allmänhet. Under 80-talet försökte jag starta först en
skrivarcirkel, därefter ett författarsällskap, som dock mötte litet intresse
(ändå var t ex Carl Johan De Geer på några av våra möten, han, jag och typ 2-3
andra). Jag skrev själv noveller och skickade in till Sam J (innan jag
slutligen kom med i JVM 1984). Sådan verksamhet är direkt föregångare och
inspiration till SKRIVA.  vad gäller Theorin m fl brukar det vara så att man
inte lämnar fandom med svavelosande eder, utan man fortsätter att sväva i
periferin och kommer kanske någon gång på en sf-con. Jag såg tidigare
fp-riksdagsmannen på Fantastika, t ex. Man har kvar connections till folk man
känt i fandom, men är inte aktiv.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /