[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] [SKRIVA] Re: Fiasko för Paul Frigyes bok om Guillou

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 10 Jan 2014 04:29:15 +0000

Ingen som har någon tanke om vad som hänt med faktagranskning och
korrekturläsning på bokförlagen närböcker "drags in" på löpande band?
Fiasko förresten, boken, uppges det ju, ska utges med vissa korrigeringar.
Kanske vänds "fiaskot" i "succé" dåeftersom all uppmärksamhet nu måhända
resulterar i fler läsare senare när boken väl blir åtkomlig.
-Och nej, jag kommer inte att vara en av dem. Jag läser boken om jag får betalt
för det (om det exempelvis dimper ner ett exemplarfrån Bibliotekstjänst) inte
annars.
Man bör göra åtskillnad mellan Jan Guillou som romanförfattare och Jan Guillou
som journalist."Faktafel" i skönlitterära verk kan ses som uttryck för den sk
konstnärliga friheten.Däremot kan man ju förvänta sig att journalistiska texter
bygger på viss faktagranskning. Guillou förefaller inte att vara en journalist
som medvetet slirar på sanningen i journalistiska sammanhang.Och varför skulle
någon journalist övht göra det, dvs medvetet vidarebefordra felaktiga
fakta.Guillou skriver inte, vad jag vet, nyhetsartiklar längre utan kolumner
och ges alltså utrymme för attsaluföra sina åsikter på tidningssidorna istället
för fakta.
Vad man däremot ska kalla böcker som Paul Frigyes Guillou-bok vet jag inte
riktigt.Är det "journalistik" eller skönlitteratur?-Och jo, jag vet att det
finns sk dokumentära romaner.
Kan man förvänta sig att det som skrivs om Guillou eller kungen eller vem det
nuär som avhandlas i bokform, på något sätt är sant eller är det bara fritt
fabulerande.