[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Fiasko för Paul Frigyes bok om Guillou

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 8 Jan 2014 00:54:36 +0100

Rickard:
 > Ahrvid målade in sig i positionen att
> Guillou är en notorisk "lögnare"
  Det är en vanartad beskrivning. Vad gäller KGB är min bestämda uppfattning
att Guillou friserar sanningen tämligen rejält. Han höll helt enkelt på (i
flera år!) alldeles för länge med sina KGB-möten, där han försågs med såväl
pengar som sprit och mutmiddagar, för att påståendet om att han "bara ville
skriva ett reportage" skall hålla. Det verkar snarare som att Guillou faktiskt
- även om han i efterhand litet lamt förnekar det - hade sympatier för
Sovjetunionen. Kommunist är han ju, så det är inet så far off.
  I övrigt har jag blott noterat att Janne G är notoriskt slarvig med fakta,
vilket är lustigt få han ständigt stoltserar med påståenden om hur noga han
researchar. Historiker hittar hur mycket som helst i Arn-böckerna (t ex en så
enkel sak som att han plockar in tomater i mathållningen, som inte fanns i
Europa vid den tiden). En bisarr sak jag påpekat är hur han i Hamilton-serien
kallar amerikanska marinpiloter för "navigatörer" (en felhörning på
*aviatörer*). I Madame Terror låter han en ubåt gå med "dundrande
dieselmotorer" på 300 m djup (vilket är omöjligt - inom inte alltför många
sekunder skulle motorerna ha förbrukat allt luft i ubåten och besättningen
skulle strax dö). I den senaste bokserien låter han påskina hur de tyska
kolonialisterna skulle ha varit så enormt "humana" och hoppar bekvämt förbi
folkmordet på hererofolket i dåv Tyska Sydvästafrika (Namibia).
  För det mesta är nog hans fel slarv (han är ingen bra researcher), men vad
gäller  KGB ser jag det som uteslutet att han far med sanning om sina motiv.
Han gillade att stå i KGB:s sold och därför umgicks han med dem år efter år. De
var trots allt "anti-kapitalister", och som han själv framhållit - min fiendens
fiende är min vän.

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /