[SKRIVA] Fiasko för Paul Frigyes bok om Guillou

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 7 Jan 2014 17:51:01 +0100

Den 7 januari 2014 07:36 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> Sf-författaren (Om kriget kommer, Gudarnas berg) Jan Guillou och Paul
> Frigyes, som just kommit med en bok om den förres släkthistoria, skall
> strax drabba samman i "Gomorron Sverige" (SVT1, trol ca 7.45). Jag skrev på
> listan tidigare om de olika uppgifterna kring släkten Guillou, och det kan
> vara intressant att se vad herrarna har att dunka varandra i skallen med.
> Inslaget lär finnas på SVT Play i efterhand.

Det blev alltså rejält pinsamt för Paul Frigyes, och ledde omgående till
att Norstedts väljer att återkalla romanen. Förtal är förtal, och Guillou
fortfarande cool.

Redan 26 oktober 2013 på denna lista kallade jag Frigyes utannonserade bok
för "idiot-opportunistisk" och siade om hur den skulle te sig:
//www.freelists.org/post/skriva/Ny-idiotoppurtunistisk-debattbok-p-gng--
Jag borde ha följt mitt eget råd och satsat en tusenlapp på en
bettingsajt.