[SKRIVA] [SKRIVA] Re: Fiasko för Paul Frigyes bok om Guillou

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 8 Jan 2014 04:40:42 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Guillou och KGB-historien: En lufttom ballong, uppblåst av önsketänkare som
> *vill* skjuta Guillous rykte i sank. Men de ignorerar desperat den
> viktigaste punkten, som måste beläggas innan man anklagar Guillou för att
> arbeta för Sovjetunionens räkning: Om Guillou arbetade för KGB och
> Sovjetunionen emot staten Sverige, var finns dokumenten som bevisar att
> Guillou skulle ha bedrivit spionverksamhet?
  På Riksarkivet; dokument har också i faksimil stått i Expressen. Vi bör vara
noga med terminologin. För Sovjet arbetade Guillou som *agent*, inte spion
(närmare bestämt, enligt min uppfattning, odlades han som det man kallar
inflytelseagent). En spion samlar på illegalt sätt uppgifter. En agent utför
tjänster åt en uppdragsgivare.
  Däremot var Guillou spion (dömd för det i två instanser) för, tja, närmare
bestämt FIB/Kulturfront. Det spioneriet var inte för Sovjet (som dock iofs
kunde läsa FIB/K om de hade lust).
  Och uppgifterna a) finns i Riksarkivet som på Expressens begäran lyfte
hemligstämpeln på en rad dokument från Säpo, och b) uppgifterna har dessutom i
allt väsentligt bekräftats av Guillou själv. Det går att läsa mer om det här
(inkl länkar till en lång rad sido- och uppföljningsartiklar):

http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/jan-guillou-hemlig-agent-at-sovjet/
  Guillou POn-anmälde Expressen för löpsedeln om att han var KGB-agent, men
tidningen friades.
  Hans kontakter med KGB varade från 1967 till 1972, alldeles för lång tid för
ett misslyckat reportageförsök. KGBs intresse, menar jag, var troligen att odla
vänskap med Guillou så att han kunde bli nyttig idiot för dem i den svenska
offentligheten. De visste att han var en journalist på uppgång och det är bra
att ha en sådan på sin sida, som kan sprida den egna sidans bild i den
offentliga debatten och ge skvaller i form av politiska bedömningar. I någon
mån gav Guillou KGB uppgifter, t ex skrev han mot betalning en artikel åt dem
med bedömningar kring en (s)-partikongress (enligt Guillou blott ur offentliga
källor - men det var nog inte KGB:s poäng, utan den var att ge honom betalt och
få honom att skriva på ett kvitto för betalningen, ty då har man honom på
kroken!).

> De finns helt enkelt inte; det

> enda som KGB-historien *möjligen* ledde till var att Guillou kom IB-affären
> på spåren
  IB-spåren kom inte från KGB, utan från källan Håkan Isaksson.

> det anses allmänt vara

> en journalistisk och nationell välgärning. Så var skulle den journalistiska
> och medborgerliga ohederligheten finnas här?  Jag tycker själv att
> IB-avslöjandet var en välgärning (liksom även t ex Snowdens - bägge har
> avslöjat olaglig underrättelseverksamhet av  regeringar).
  Däremot har jag problem med att Guillou satt och groggade och gnuggade
armbågarna med KGB i fem år. Inflytelseagentskap må vara en aningen gråzon, men
Guillous agerande och försök att bortförklara det säger en hel del om hans
journalistiska integritet och hans integritet som homo sapiens ö h t. Han är
redo att gå en förhatlig regims ärenden, skåla med dem som bröder bara för att
de också är kommunister, och när det avslöjas kommer han med bortförklaringar
och sagostunder (utom i det som kan bevisas, vilket han tvingas erkänna).
  I det visas att hans moraliska kompass har grav felvisning och att hans
sanningslidelse är kompromissbar. På ett  personligt plan understryker det de
guillouska narcissistiska dragen - det var kul att få känna sig viktig, att ha
hemliga agentkontakter, kritmeddelanden i telefonkiosker och allt... Men det är
bara en opportunist med skeva principer som beter sig så.

> Det behövs betydligt bättre argument och sakligheter än så för att
> smutskasta Guillou såsom varande KGB-agent. Nu bygger denna historia bara
> på tramsiga och ohederliga insinuationer.
  Dokumentationen har presenterats och den anklagade har erkänt. Vad kräver du?

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /