[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Betyg behövs i skolan

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 17 Jan 2015 14:45:36 +0000

Apropå att lära sig samarbeta "den naturliga vägen" på rasterna; vi som blev
mobbade lärde oss att försöka gömma oss bakom något hörn. Men kul att få reda
på att andra har fina minnen från rasternas "lekar".
Grupparbeten går rimligen ut på att samarbeta om ett visst ämne och att öva på
att ta reda på fakta osv. Det klart att det kan bli suddgummikrig om lärarna
går iväg och dricker kaffe och struntar i vad eleverna håller på med.
Och nej, informationen på föräldrasamtalen/tidigare kallade kvartssamtal/ gick
inte att misstolka. Åtminstone jag fick klar information om vad mina barn
behövde öva mer på. Det sades nämligen sällan någonting om någonting de var bra
på. När jag var på ett möte en gång om min nästäldsta dotter sa lärarinnan
strålande att hon hade ingenting att säga för allt fungerade utmärkt. Dottern
är nu ortopedkirurg och talar fyra språk flytande, tillägger detta enbart för
att ingen ska misstolka detta som att lärarinnan undanhöll info. om dotterns
ev. tillkortakommanden.

X som jag nämnde går en yrkesutbildning för vuxna. X påstår sig inte kunna
memorera data om han inte förstår vad de betyder.
Jag var i Falkenberg en gång, ån eller floden om man nu vill kalla den det(den
är förvisso bredare än Ronnebyån) hade svämmat över gångvägen där jag gick. Jag
kände alltså till ramsan om Viskan, Ätran, Nissan och Lagan men det gav mig
ingen ledning om vilken av de fyra jag nästan trampade i.

Det är fullt möjligt(för de flesta utom X då) att lära sig långa stycken
utantill utan att begripa innebörden av det som man kan rabbla upp. Inför ett
prov hade jag pluggat in mängder av kemiska formler, jag fick betyget 4 i kemi
(nästhögsta betyget för de som inte minns den betygsskalan). Vad kan jag om
kemi idag? Jo, jag minns att formeln för vatten är h2o men beror det på
hetsläsandet inför provet 1975 eller beror det på att jag sett det i annonser
häromåret....

Håller med om att skolan borde bidra till att lära ut allmänbildning. Jag kan
personligen anse att man borde känna till sitt eget lands geografi på ett
ungefär i varje fall, och grundläggande fakta om flora, fauna och historia t
ex. Fast vad som är allmänbildning varierar ju över tid. När jag gick på
lågstadiet hade vi t ex fortfarande ämnet kristendomskunskap och det ansågs
vara av vikt att känna till en del om Jesu liv och även något om vad som stod i
Gamla testamentet, uttåget ur Egypten och det där. Några år senare tyckte man
inte det var viktigt längre, bort med kristendomskunskapen.
Min äldste son var med på något på sin gymnasieskola som var ganska likt
"Science Fair". På gymnasiet fick alla göra sk specialarbeten som de sedan
redovisade. Han hade med några kamrater tillverkat ett mattespel(dataspel) som
de sedan fick åka upp till Stockholm och visa på en större mässa för Unga
Forskare.