[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Betyg behövs i skolan

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 17 Jan 2015 17:17:12 +0100

Pia:
blev mobbade lärde oss att försöka gömma oss bakom något hörn.<<
  Mobbing är ett stort problem. Det håller jag med om. Jag har ingen fix
lösning på det (annat än att skolor bör vara mer uppmärksamma och ingripa
tidigare).
att få reda på att andra har fina minnen från rasternas "lekar".<<
  Tja, en del roliga grejor kunde man göra på rasterna. För mig var det mest i
småskolan (när jag var litet äldre satt jag mest inomhus och läste någon bok på
rasterna). Vi spelade kula, bytte "filmisar", spelade ett spel kallat "Nigger"
(sic! - ett bollspel på en fyrindelad kvadrat), spelade spontanfotboll, osv.

föräldrasamtalen/tidigare kallade kvartssamtal/ gick inte att misstolka.<<
  Nu har jag enbart brorsbarn och har aldrig hört kvartssamtal. Men det  vore
intressant att höra andras ev uppfattningar om kvaliteten på sådana. Jag är
rädd att jag fortfarande anser det ett betydligt sämre alternativ än tydliga
betyg på ett papper. Du tycker de var "tydliga", men är du säker på det? Redan
minuterna efter man hört något börjar människans opålitliga minne stöpa om vad
man just hört. Förutom att utsagor kan vara luddiga, kan MINNET av dem också
ludda till det.

 Det är fullt möjligt(för de flesta utom X då) att lära sig långa
stycken utantill utan att begripa innebörden av det som man kan rabbla
upp. Inför ett prov hade jag pluggat in mängder av kemiska formler, jag
fick betyget 4 i kemi (nästhögsta betyget för de som inte minns den
betygsskalan). Vad kan jag om kemi idag? Jo, jag minns att formeln för
vatten är h2o men beror det på hetsläsandet inför provet 1975 eller
beror det på att jag sett det i annonser häromåret...<<
  Att vatten har formeln H2O tycker jag hör till allmänbildningen. Kemi är
faktiskt ganska mycket att lära sig saker utantill. Det finns runt 100
grundämnen, och de vanligaste bör man känna till. En del formler är nyttiga att
kunna (alkohol är t ex C2H5OH, bygger man en modell ser det vagt ut som en
hund, så man skämtar ofta och kallar det "fyllhunden").

Håller med om att skolan borde bidra till att lära ut allmänbildning.
Jag kan personligen anse att man borde känna till sitt eget lands
geografi på ett ungefär i varje fall, och grundläggande fakta om flora,
fauna och historia t ex. Fast vad som är allmänbildning varierar ju över
 tid. När jag gick på lågstadiet hade vi t ex fortfarande ämnet
kristendomskunskap<<
  Även om man inte  är religiös  bör vissa kunskaper om kristendom (och andra
religioner) ingå i allmänbildningen. Mycket allmänbildning är inte varierande
över tiden. Religioner tenderar att hålla fast vid samma trosatser i tusentals
år. Geografi ändras sällan, ty mark ligger där den ligger (gränser mellan
länder kan ändras ibland). Fysikens och kemins lagar är dem de är. Dito för
matematik. Osv. Historia menar jag är ganska fast: det som hänt har hänt,
liksom. Jag är djupt skeptisk till strävanden att försöka revidera historia
beroende på dagsvindens riktning. (T ex att kvotera in kvinnor. Man kan iofs
tycka att det var etiskt betänkligt att kvinnor vanligen haft en mindre roll i
viktiga historiska skeenden, men man kan inte ändra på  att det var just så det
var.)

 något på sin gymnasieskola som var ganska likt "Science Fair". På
gymnasiet fick alla göra sk specialarbeten som de sedan redovisade. Han
hade med några kamrater tillverkat ett mattespel(dataspel) som de sedan
fick åka upp till Stockholm och visa på en större mässa för Unga
Forskare.<<
  Det var just en sådan utställning av UF på Tekniska Museet, antar jag. I mitt
gymnasium skedde detta med specialarbetena: säkert 2/3 av dem var någon form av
längre uppsats som bara lämnades in och glömdes bort (jag skrev en om science
fiction). En mindre del av dem var något konkret, uppvisningsbart. Och en del
av dem ställdes helt enkelt ut i några veckor i glasskåp på en mindre använd
korridor på övervåningen. Mer var det inte.
  Amerikanerna har f ö andra bra idéer om skolaktiviteter, ofta med lustfylld
tävlingsinriktning. På Science Fairs delas det ut priser. Man har något man
kallar "Spelling Bee" som går ut på att  elever inför publik får bokstavera
engelska ord. Man har uttagningar i skolan, regionfinaler och sedan
delstatsfinaler. Man har också något kallat "debattklubbar", där elever ges i
uppdrag att debattera för resp emot något givet ämne. Och så utses en vinnare i
debatten.
  I USA har man också en riktig "graduation" från high school (motsv
gymnasium). Elever får ett diplom och kliver upp på ett podium i fyrkantig
mössa. I Sverige avskaffades den formella studentexamen på 60-talet (för det
var "orättvist" att alla inte var lika bra) och även om man har bara ettor och
streck i betyget (eller betyg "F" är det väl nu?) så tar man på sig en vit
mössa.

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /