[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Betyg behövs i skolan

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 17 Jan 2015 05:11:21 +0000

Syftet med grupparbeten  i skolan är att unga ska få öva sig på att
samarbeta.Förmågan att fungera i grupp och att kunna samarbeta är något som
faktiskt efterfrågas på den svenskaarbetsmarknaden till skillnad från förmågan
att sitta stilla och hålla tyst.
Jag är fantastiskt bra både på att sitta stilla och hålla tyst. Jag är
arbetslös.
Faktum är att "kvartssamtal" är betydligt mer upplysande än att bara få en
siffra eller bokstav på ett papperi slutet av terminen. Varje lärare måste
skriva om hur eleven presterar i varje ämne och det är ju bra att vetavad man
behöver bli bättre på INNAN betyget är satt, så man får en chans att göra något
åt saken.Ingen lärare jag talat med som förälder har någonsin uttryckt sig så
flummigt som "David är lite dålig på matematik".Nej, det har varit rakt på sak:
"David behöver träna mer på multiplikationstabellerna". Exempelvis. Varifrån
kommer de här näbbstövelteorierna om den nedflummade skolan? Enligt min
erfarenhet av skolan, som sträcker sig från min egen skoltid till  mina barns,
dvs från 1967 till 2014, har det inte saknats vare sig betyg eller prov eller
innantillpluggning av diverse fakta (som alla huvudstäder i Europa och Asien t
ex)  Aldrig någonsin har någon av oss fått sitta och hålla våra skolkamrater i
handen och prata relationer.
Frågan är hur viktigt det är att lära sig en del saker utantill (som de där
åarna i Halland). Om man inte förstår vad det betyder.Ett exempel:
X går en yrkesutbildning. Snart är det ett stort viktigt prov. X pluggar som en
galning men har svårt att förstå en del teorier. X frågar sina lärare. De kan
inte svara. X frågar sina studiekamrater. Studiekamraterna svarar bry dig inte
om vad det betyder lär dig det bara utantill så klarar du provet.
/pia som vet vad åarna i Halland heter, de är bara fyra stycken och det är
alltså åar inte floder!LAga NI, ÄTa VI var ramsan från min mammas skoltid.
Under min skoltid flummade man till det och tyckte inteatt man skulle lära sig
någonting utantill som man kunde slå upp i ett uppslagsverk. Så inga årtal,
inga kungar, inga psalmverser och inte namnen på Israels tolv stammar. Lagan,
Nissan, Ätran, Viskan fastnade ändå. Till ingen som helst nytta för t ex
vilken av dem som rinner igenom Falkenberg visste jag inte förrän jag googlade
det nyss. Visk visk det är Ätran.