[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Alla förlorade utom rasisterna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 15 Sep 2014 19:27:19 +0200

Rickard:
> Det kan man snabbt råda bot på genom denna rapport från Euro Health Consumer
> Index 2013:
  1) " - Svensk sjukvård har inte blivit sämre" står det i det du anför.
  2) Att vissa blivit (med liten marginal) något bättre bevisar inte att svensk
sjukvård blivit sämre!
  3) Jag är f ö allmänt tveksam till undersökningar modell "skönhetstävling",
dvs att man suttit och manuellt tyckt till om ett antal saker (tydligen 48
olika faktorer). Det är är mycket godtycke i sådant, och det påverkas lätt av
ideologi, anekdoter och annat irrelevant. Det skall vara beräkningsbara eller
direkt mätbara faktorer. Och jag har anfört den förmodligen viktigaste -
tydligt ökad livslängd. Att hindra död är sjukvårdens kärnvärde.

> Enligt rapporten har endast Serbien och Lettland lika långa väntetider som
> Sverige.
  Men rent formellt är det faktiskt inte ens ett mått på om sjukvård är bra
eller ej. Om vården är bra när den inleds är den fortfarande bra, oavsett om
man fått vänta.
  Jag vill också påpeka att i påståenden typ "svensk sjukvård har blivit sämre"
jämförs inte med vård utomlands, utan med svensk sjukvård vid tiden T jämfört
med densamma vid tiden T minus X antal år. Indikationer från t ex ökad
medellivslängd säger att vården vid tiden T INTE är "sämre" än vid tiden T
minus X antal år.

> Sverige är dessutom tillsammans med Malta och Bulgarien det enda landet i
> Europa som inte
> infört en "patienträttighetsbaserad" sjukvårdslagstiftning.
  Kan någon tala om vad "patienträttighetsbaserad..." betyder? Det låter mest
som någon byråkratisk formulering.

> Bristande logik, det där. Att medicinvetenskapen blivit allt bättre på att
> behandla akut
> hjärtinfarkt och dödlig cancer bevisar att sjukvården i övrigt inte förfaller?
  Men att ha blivit BÄTTRE på att behandla sjukdomar hör till själva
definitionen på att ge bättre sjukvård! Ingen bristande logik där.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ