[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Alla förlorade utom rasisterna

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 15 Sep 2014 18:42:35 +0200

---- On Mon, 15 Sep 2014 17:58:24 +0200 Ahrvid  wrote ----

> Jag tror inte på att sjukvården fungerar sämre. Den har mer
> resurser (mer pengar) än någonsin, även medräknat inflation,
> beroende på att skatteintäkterna ökat med 100 000-tals
> fler sysselsatta. Jag har ALDRIG sett någon tillförlitlig statistik
> på att sjukvården skulle ha blivit "sämre".

Det kan man snabbt råda bot på genom denna rapport från Euro Health Consumer
Index 2013:
http://www.europaportalen.se/2013/12/svensk-sjukvard-tappar

"Svensk vård och omsorg halkar ned från sjätte till elfte plats i Europa och
hamnar efter alla nordiska länder.
[...]
– Svensk sjukvård har inte blivit sämre. Den svenska oförmågan att lösa stora,
grundläggande sjukvårdsproblem kostar på för varje år som går utan att något
händer, sade Johan Hjertqvist i ett uttalande.

Enligt rapporten har endast Serbien och Lettland lika långa väntetider som
Sverige. I Sverige får det högst ta sju dagar för få att träffa sin husläkare,
vilket bara är längre i Portugal där det får ta högst 15 dagar.
[...]
Sverige är dessutom tillsammans med Malta och Bulgarien det enda landet i
Europa som inte infört en patienträttighetsbaserad sjukvårdslagstiftning.

Bäst sjukvård i Europa enligt indexet har Nederländerna följt av Schweiz och
Island.

Indexet väger samma 48 indikatorer som patienträttigheter, väntetider och
behandlingsresultat."

Och nu kan man ge sig fan på att Ahrvid hakar upp sig på Timbro-nissen Johan
Hjertqvists *tolkning* av resultatet, som går ut på att Sverige inte blivit
sämre, utan att andra länder blivit bättre. Men det kan man bekvämt rycka på
axlarna åt ;)

> Det är omöjligt att "vården blivit sämre" när människor bevisligen lever allt
> längre.

Bristande logik, det där. Att medicinvetenskapen blivit allt bättre på att
behandla akut hjärtinfarkt och dödlig cancer bevisar att sjukvården i övrigt
inte förfaller? Sure.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).