[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Alla förlorade utom rasisterna

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 16 Sep 2014 23:39:16 +0200

Pia:
> Oavsett om man tycker att RUT och ROT osv. är bra eller dåligt har
det lett till minskade
> skatteintäckter, vilket var hela min poäng.
  Tror du det?
  Jag tror det lett till ökade skatteintäkter. (Alliansregeringens
skattepolitik i allmänhet har iaf lett till ökade skatteintäkter.) Två skäl:
  1) Hushållsnära tjänster, informella små byggjobb etc, som förut gjordes
svart har nu kunnat bli vita - vilka betalar skatt.
  2) NYA jobb har uppstått, genom förmånligare skattemöjligheter. Dem som
tidigare inte jobbade alls får nu jobb, vilka betalar skatt.
"mycket lägre". Inte för sk vanligt folk iaf som inte harskyhögt
värderade lyxvillor (för de med nämnda lyxhus blev det ju verkligen
mycket lägre summor att betala).För mig blev det faktiskt ingen som
helst skillnad.<<
  Såvitt jag vet är fastighetsavgifter betydligt lägre än gamla
fastighetsskatter. Att du personligen inte sett större skillnad är ett
undantagsfall. Vad som ofta hänt är att någon som för decennier sedan köpte ett
hus har fått se taxeringsvärdet skjuta upp som en raket utan att vederbörande
blivit rikare annat än på pappret, en "förmögenhet" som bara kan realiseras om
man plötsligt säljer av den stuga man jobbat för och avbetalat i hela sitt liv.
Det är en värdestegring som beror på en marknad med bostadsunderskott (till
icke obetydlig del skapad av politikerna) men som de boende faktiskt är
oskyldiga till.
  Är det rimligt att ett pensionärspar (som det är i många fall) skall tvingas
från hus och grund för att det teoretiska värdet av deras hus pga faktorer
utanför deras kontroll skjutit i höjden och de därför påtvingas en skatt de
inte kan betala? Jag är generellt tveksam till att det skall vara "skatt" på
blott innehav av en "förmögenhet" (rimligare är skatt på *inkomst*) särskilt om
"förmögenheten" är blott en teoretisk värdeökning i en fastighet.
Nationalekonomiexperter inkl många nobelpristagare anser till större delen att
"förmögenhets"-innehavsskatt är destruktivt (skadar det ekonomiska systemet,
förstör tillväxt etc).
  Jag är FÖR att rikare skall betala mer skatt. Men det skall vara på
inkomster, saker som kan påverkas på kort sikt. (Det hindrar inte att jag
tycker att genomsnittligt skattetryck generellt bör sänkas, inte minst bör
skatt på fattiga sänkas - de fattigaste bör ha NOLL i skatt. Man kan ha lägre
skattetryck men behålla högre skatt för rikare. Inses lätt.) Men skatter på
teoretiska pappersvärdeökningar som driver människor från deras hem - nej tack!

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /