[SKRIVA] Re: Mörkets mästare i DN

  • From: Hans Persson <unicorn@xxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 11 Aug 2007 10:52:47 +0200

ons 2007-08-08 klockan 22:39 +0200 skrev Ahrvid Engholm:

>    Kvinnor och deckare har aldrig varit en inkompatibel historia! Det är
> bara att se på 1900-talet, hur många av de ledande deckarförfattarna varit
> kvinnor (Christie, Sayers, Rice m fl) och idag har vi ett helt koppel
> svenska "deckardrottningar" - det är fler deckardrottningar än
> deckarkungar.
>    Man har försökt ge psykologiska förklaringar till kvinnors faiblesse för
> brott och deckare. De flesta kvinnliga deckarförfattare har manliga
> hjältar (vilket ibland förklaras med att de är småkära i sina hjältar och
> [...]

Vilka kvinnliga deckarförfattare är det du läst, egentligen? Bland de
största svenska kvinnliga deckarförfattarna är det inte speciellt gott
om manliga huvudpersoner:

Liza Marklund har journalisten Annika Bengtzon.
Camilla Läckberg har författaren Erika (och polisen Patrik).
Åsa Larsson har juristen Rebecka.
Anna Jansson har polisen Maria Wern.
Om jag inte misstar mig (jag har inte läst dem själv) så har även Annika
Bryn och Helen Tursten kvinnliga huvudpersoner.

Mons Kallentoft har för den delen en kvinnlig polis som huvudperson.

Hans

| Hans Persson                    http://pinkunicornblog.blogspot.com/ |
| unicorn@xxxxxxxxxxxxxx          http://www.lysator.liu.se/~unicorn/  |