[SKRIVA] Re: Feministisk svinaktighet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 29 Jun 2013 22:13:05 +0200

Rickard:
> Jag antar att jag behöver kommentera detta också, även om det inte
> borde vara nödvändigt. Först, detta är Sverige och svenska muslimer,
> och att reflexmässigt koppla dem samman med talibaner och
> fundamentalister är direkt fördomsfullt.
  Fundamentalistiska strömningar bland svenska muslimer är iofs svagare - men
de är INTE nonexistenta. Vi har t ex TV-reportaget om hur imamer i Malmö
rekommenderade månggifte. Vi har hela problemområdet med s k hedersmord. Vi har
muslimska företrädare som värvar unga svenskar till jihad i Somalia och Syrien.
Vi har även i Sverige hur kvinnor pådyvlas viss religiös klädsel. Det finns
hustrur och döttrar som i extrem utsträckning hålls hemma och inte får delta i
samhällslivet. Osv.  Mycket av detta finns alla skäl att ha allvarliga
invändningar mot.  Bästa sättet att gynna extremnationalister är att vara naivt
tolerant mot det. Då får de vatten på sin kvarn och kan dunka sig på bröstet
och deklarera sig som modiga förkämpar mot problem ett allmänt mesproppigt
samhälle inte "vågar erkänna".
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)