[SKRIVA] Re: Feministisk svinaktighet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 1 Jul 2013 16:02:06 +0200

Robert A:
> Nej, men det är ingen bra kombination för kvinnor verkar det som.
> Religion + Diktatur = då verkar det som om kvinnoförtrycket mer eller mindre
> är lag och norm...

  Du verkar i stort hålla med mig ang Femens protestverksamhet. Uppskattas!  Så
en del där våra åsikter divergerar.
> [...]
> den djupaste recessionen sedan 1930-talet. Mot den bakgrunden finns skäl för
> visst förtröstan.
> Eftersom folkmängden ökar i Sverige så kommer arbetslösheten med det> sättet
> att räkna alltid att sjunka  Befolkningen ökar med enstaka promille/år, medan
> arbetslösheten kan fluktuera 1-2 procent/år. Så befolkningsförändringar är
> för små för att påverka arbetslösheten (annat än på väldigt lång sikt).
>Sedan kan man dessutom räkna bort vissa grupper för att bättra på sifforna
> ytterligare. Om Göran Persson varit lika skicklig på att siffertrixa hade>
  Persson siffertricksade och förlorade valet. På en rad sätt:
http://blogg.vk.se/edward/2012/06/29/hur-mats-arbetslosheten/
"För regeringar som vill trixa med statistiken kan man göra så att de som
saknar ett arbete inte längre står till arbetsmarknadens förfogande. Så gjorde
den förra socialdemokratiska regeringen. De sjukskrev människor på löpande band
– Därmed stod de inte längre till arbetsmarknadens förfogande. Det gjorde att
statistiken såg bättre ut än den var."
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=14&cad=rja&ved=0CIcBEBYwDQ&url=http%3A%2F%2Fwww.ericsoniubbhult.se%2Ffiles%2Fdebattartiklar%2520riks%2FLittorin%2520DI%252020%2520okt%252007.doc&ei=tIHRUefMBsKp4ATqgIHICA&usg=AFQjCNHaYSv-8JVv2IeX8S3uMh4U-9mSSg&sig2=D1RL1OdyJJQ7hcxhgH1mpw
Lång URL, kanske svåranvänd, men det är en artikel av SO Littorin 2007, som
säger bl a:
"Socialdemokraterna
upprepar gång på gång att det skapades 93 000 jobb under 2006.
  Det är en sanning med mycket stor modifikation.
Sysselsättningsökningen om 93 000 personer från augusti 2005 till
augusti 2006 gällde till största delen tillfälliga anställningar.
Av Mona Sahlins 93 000 nya jobb var det 72 000 jobb som var
tillfälliga. Synar man siffrorna närmare visar det sig att ökningen
bestod av cirka 13 000 plusjobb, 14 000 friårslediga och 1 100
utbildningsvikariat. Nästan vart tredje jobb som Sahlin är så
stolt över var åtgärder snarare än riktiga jobb. Dessutom satsade
socialdemokraterna detta valår dubbelt så mycket som andra somrar
på feriejobb."
Sjukskriv bort folk ur statistiken, lägg siffror i "åtgärder" och blanda med
tillfälliga feriejobb. Så kan man också tricksa. Ett annat S-trick var att
expandera antalet högskoleplatser enormt, varvid vi nu fått ett galopperande
antal akademiker i arbetslöshetsköerna.  Så hur skall arbetslösheten sänkas?
Två enkla åtgärder:
* Öka lönespridningen.
* Minska byråkratin.
Det sista innebär bl a att LAS och andra lagar och förordningar måste mildras.
Arbetsgivare tvekar att anställa om det sitter fast med en nyanställd som visar
sig vara oduglig.  Och ungdomsarbetslösheten beror bl a på att ingångslöner
förväntas ligga väldigt nära en erfaren anställds, som kanske har 20-30 år i
yrket. Den som skall nyanställa tar ingen 19-åring utan en som haft 20 års
erfarenhet. Invandrare, lågutbildade, oerfarna hamnar i bakvattnet.  Jag råkade
i förra veckan följa en riksdagsdebatt mellan finansminister Anders Borg och
företrädare för oppositionen. De senare gick hårt åt Borg för att denne var
emot förslaget om att arbetsgivare skulle a) skicka in underlag för
arbetsgivaravgifter en gång i månaden till skatteverket (jag tror det är 1
gång/år nu) och b) skulle ha en på anställda "liggare" ständigt uppdaterad.
Med ännu mer byråkrati undergräver man förmodligen sysselsättningen än mer.
Oppositionen var inte nöjd med dagens blankettberg, utan ville bygga på så att
en blankett *tolvfaldigades* i mängd och att *ytterligare* en kategori
blanketter och paragrafer infördes.  Så tänker politikens kreatur! Ös på med
ännu mer byråkrati bara.
www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)