[SKRIVA] Re: Feministisk svinaktighet

  • From: tora.greve@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 29 Jun 2013 20:42:16 +0200

Jag håller med Ahrvid. Två av de tre kvinnorna var för övrigt från
Egypten och Tunisien. Bara en var svensk. Jag tycker de är modiga som
också vågar att protestera på hemmaplan. Det finns mycket trams inom
feminismen, men just det här, samt lika lön för likt arbete, är viktiga
frågor. Det verkar som att islam vrids i talibansk riktning i flera
islamska länder. Det måste stävjas.

Grattis till översättningen,
Ahrvid. Du får tanka ner Paypal. Jag har ett konto som jag brukar till
att betala med när det är tvungent, men jag har aldrig tagit emot någon
betalning på det och vet inte riktigt hur det fungerar.

Tora.

> Rickard:

också släppa en gris lös i moskén bara-för-att, medan man ändå går SD:s
och främlingsfientlighetens ärenden?

> Jag tycker att man mycket väl
kan protestera mot t ex kvinnosynen i islam utan att behöva anklagas för
att gå "främlingsfrihetens ärenden". Vi skall inte vara toleranta mot
främmande världsbilder bortom rimlighetens gränser. Vi bör ta avstånd
från kvinnosynen i islam. Jag har alltid sagt att feminismen i Sverige
silar mygg och sväljer arabiska kameler. Man invänder mot småsaker på
hemmaplan, men gör inget åt att muslimska kvinnor i religionens namn
påtvingas särskilda heltäckande, förnedrande kläder, inte får köra bil,
t o m betraktas som omyndiga i många utrikes regioner. Den här gruppen
har gjort liknande aktioner i bl a Tunisien och Egypten. Man har verkat
på precis de arenor som är högst relevanta (och en svensk moské är också
en relevant arena). Vi kan inte ha ovillkorlig, gränslös tolerans mot
alla världsbilder. Det finns sådant som är dåligt även om det ingår i
någon kultur, religion eller annat. Och det måste påpekas.

--
> ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all
the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com [1] - delta i vår novelltävling! / Om
Ahrvids novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html [2] C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 [3] / Läs
även AE i nya E-antologin Sista resan,
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan [4] / YXSKAFTBUD, GE VÅR