[SKRIVA] Re: Feminismens antidemokratiska arv

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 12 Dec 2012 14:27:43 +0100

Den 12 december 2012 09:25 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>:
> Damerna låter på ett rent gentlemannamässigt ridderligt sätt de illustra
> herrarna diskutera feminismens ondskefullhet.

Ganska roligt formulerad kommentar, men jag har svårt att urskilja
särskilt mycket som är särskilt värt att replikera på. Det är ett
klassiskt upprört svar med vilda anklagelser och antaganden om vad
andra "egentligen" har för skumma avsikter med sin feministkritik.
Sådant är mer skitsnack än seriös diskussion, mer propaganda än
debatt.

"Om en manlig forskare INTE skulle få nobelpris i något måste det bero
på en feministisk konspiration för han är totally worth it, bro!
Skulle en kvinnlig forskare få nobelpris i något måste det också bero
på en feministisk konspiration för hallååååå, hon är ju kvinna."

Så är det ju inte. Vissa virrhjärnor kanske skulle tro det -- för
50-100 år sedan. Numera är det knappt någon som höjer ögonbrynen när
de ser kvinnliga matematik- eller fysikprofessorer på universiteten,
och flera av dessa satt på sin tid i tv på "Snillen spekulerar" utan
att det var något uppseendeväckande eller kontroversiellt med det. De
enda som gör en stor sak av att Marie Curie var kvinna och en av
historiens främsta fysiker och kemister, är feminister. En bra
naturvetare är exakt lika bra naturvetare oavsett om det är en man
eller kvinna.

> Just det verkligheten talar tydligt och kvinnor är inte bara i minoritet
> bland fysikerde är även i minoritet bland statsöverhuvuden, bolagsstyrelser
> och författare avnobelprisklass.

Ja, exakt, och det är oerhört intressant att få veta varför, utan att
tvingas på feministiska dogmer. Jag tror inte alls att männen
sammansvärjat sig för att hålla kvinnor utanför; så var det
uppenbarligen i många sammanhang förr i tiden, men det räcker inte som
förklaring till sakernas nuvarande tillstånd.

Jag tror att anledningen är denna: Män har en kultur där man strävar
efter status, kvinnor har en kultur där man strävar efter ett bra och
tryggt liv. Kvinnor studerar hårt för att skaffa sig detta goda liv,
män studerar för statusen att bli doktorer, docenter, professorer. Jag
säger inte att detta är rätt och riktigt, och jag säger inte att det
måste vara på detta sätt, men det är en vettig förklaring utan
värdering, men som knappt går att diskutera i en samhällsdebatt där
"mäns förtryck av kvinnor" är den rådande dogmen och förklaringen.

/ Rickard