[SKRIVA] Re: Feminismens antidemokratiska arv

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 11 Dec 2012 14:40:07 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> antidemokratiska medel (våld, bomber, självmordsattentat, sabotage
  Men det där om självmordsattentat framstår som en överdrift. Vad det handlade
om var en suffragett som sprang ut på banan under ett viktigt hästlopp Hon
träffades av hästen så att hon avled, men jag har svårt att tro att det var en
*avsedd* konsekvens. Det handlade snarare om att störa loppet för att skapa
uppmärksamhet varvid personen ifråga troligen räknade med att hästen skulle
väja.

> På 60- och 70-talen
> började dock extremvänstern vakna till liv igen.
  68-vågen i åtanke?
  Men kan väl konstatera att vad som hände sedan var att denna våg tappade
rejält med kraft omkring 1989, då Berlinmuren föll och Östeuropas
kommunistregimer föll. (Många i extremvänstern rusade då över till exempelvis
Miljöpartiet.) De sista ca 10 åren har man dock tagit mod till sig igen och
vaknat till nytt liv.

> Dagens feminister har ett revolutionärt arv i form av suffragetterna,
> men på 60- och 70-talen blev rörelsen dessutom korsbefruktad med den
> radikala vänstern. Då förstår man enkelt den aggressivitet, och vägran
> att föra en sund demokratisk dialog, som präglar genusdebatten.
  Väldigt många tillspetsade formuleringar. Jag antar att det är för att
maximera reaktionerna?
  Jag ser feminismen som en del i vänsterrörelsen. Det är en rörelse som vill
avhumanisera människor, t ex förneka och förminska människan som individ,
istället göra henne till en kugge i ett toppstyrt kollektiv, där
översteideologena vet bäst; faktiska och naturliga skillnader mellan individer
skall plattas ut och utplånas, individens val spelar ingen roll, utan utfall
skall styras till att bli likadana.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /