[SKRIVA] Re: Feminismens antidemokratiska arv

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 11 Dec 2012 16:21:03 +0100

Den 11 december 2012 15:36 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Men att ta en kalkylerad risk är en annan sak att ha för avsikt att begå
> självmord.

Du petar med detaljer och ordval, men det är mindre intressant. WSPU
var en militant organisation som använde våld, sabotage och
skadegörelse för att uppnå sina mål, och medlemmarna gjorde det ofta
med sina liv som insats. Det var i strikt mening en
terrororganisation, och det är det som är poängen.

> [...]
> könskvotering kommer det *aldrig* att bli 50/50 bland pristagarna. De flesta
> nobelpris handlar om naturvetenskap eller räknetung verksamhet som
> nationalekonomi. Det är områden som jag tror alltid kommer att passa något
> bättre för män, av biologiska orsaker. (Det finns undersökningar som ger vid
> handen att män i genomsnitt är något bättre på matematik, har aningen bättre
> spatial förmåga, osv - i gengäld finns områden där kvinnor i genomsnitt är
> något bättre.) Små skillnader får väldigt stora utslag i *spetspopulationer*.

Jag vet inte tillräckligt mycket om undersökningarna för att ha några
åsikter om biologiska skäl till snedfördelningen (och bara den
inställningen får våra genusteoretiker att resa ragg, eftersom dogmen
är att man ska förneka och blunda för alla slags biologiska
förklaringar och grundlöst hävda att manligt och kvinnligt är "sociala
konstruktioner").

Den fara jag ser här är istället att det är absurt att forcera fram
50/50 könsfördelning bland exempelvis fysikpristagare, när
verkligheten talar sitt tydliga språk: kvinnor är i minoritet bland
fysiker, och alltså är de också i minoritet bland dem som gör stora
insatser på området. Om hälften av pristagarna måste vara kvinnor,
innebär det ofrånkomligen att en stor del av dessa kvinnor egentligen
inte är förtjänta av utmärkelsen. Det är egentligen riktigt jävla
självklart, men inte i ett sammanhang där feminismens önsketänkande
råder.

/ Rickard