RE: "Polar radius"

  • From: Rud Kjems <rudkjems@xxxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 14 Apr 2010 07:27:17 +0000

Hej

Tak for svarene på mit spørgsmål vedr. "polar radius". Jeg har valgt at benytte
udtrykket "polradius" vedhæftet en note, der forklarer fænomenet.

Jeg er ikke "praktiserende astromon" og bidrager derfor ikke med noget på
Astrolist. Ja, jeg stikker vist kun hovedet frem, når jeg har brug for jeres
hjælp. Men - I skal vide, at jeg med interesse følger jeres gøren og laden. Det
er spændende at læse om jeres initiativer på Astrolist - og få serveret
astronomiske nyheder hver dag. Så jeg bliver hængende!

De bedste hilsener og tak!

Rud

ARKÆOLOGI OG ARKÆOASTRONOMI: http://www.ancient-astronomy.dk
HOT STOMPERS JAZZ- AND GOSPELBAND: http://www.hotstompers.dk

> From: nf@xxxxxxxxxx
> To: astrolist@xxxxxxxxxxxxx
> Date: Mon, 12 Apr 2010 23:06:01 +0200
> Subject: Re: "Polar radius"
>

> Michael Quaade:

> Ja. Det er almindeligt brugt.

> Man forstår jo, hvad der menes, men en pedant (hvem det så skulle
> være) kunne udlægge det, som at radius har en retning, som en vektor,
> hvis den er polær eller polariseret.

> Jeg vil mene, at en sådan ikke findes. Kun en diameter over polerne,
> idet "over" må udlægges således, at den går igennem begge poler. Jvf.
> at "over en årrække" dækker alle årene.

> [...]

Hotmail: Free, trusted and rich email service.
https://signup.live.com/signup.aspx?id`969