Re: M 82 - hvorfor mågevinger i den ene side?

  • From: "Torben Taustrup" <ttau@xxxxxxxxxx>
  • To: <astrolist@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 Apr 2010 23:41:02 +0200

Hej Michael

Vi har også kæmpet en kamp for at få runde stjerner. Hele
fidusen ligger jo i at få linet alle elementerne op. Hvis
din focuser hænger, så vil CCD'en ikke sidde vinkelret på
den optiske akse - hvis ellers at den optiske akse sidder,
hvor den skal.
Ok, det ville jo også være usmart, hvis producenten leverede
en hovedspejlfikseringsenhed, som kunne fejlbetjenes :)

mvh
Torben