[SKRIVA] Re: Språk och apelsiner

  • From: Rickard Berghorn <berghorn@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 13 Apr 2007 23:28:20 +0200

Ahrvid:

Pps. Hm, jag fortsätter min snabbgoogling. Det Rickard refererar till kan möjligen vara den s k Helander-affären. Info http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5859 (som handlade om att en biskop misstänktes för att ha sänt kränkande anonyma brev). Där nämns språkanalys, men det var inte den enda bevisningen. (Fingeravtryck nämns, men inte på det sätt jag beskriver. Så jag måste ha tänkt på något annat fall: det FANNS ett genombrottsfall för att lyfta latenta fingeravtryck från papper, men nu vet jag inte vilket fall det var.)

Jo, jag blandade ihop Apelsinmannen (Kejne-affären) med Helander-affären, men min beskrivning av fallet är korrekt i den skiss jag gjorde. Kolla http://sv.wikipedia.org/wiki/Helandermålet

Faktum är att man inte hittade något DNA från Helander, inte ens i kuvertklistret. En sådan omständighet skulle väl säkert friat honom i modern tid. Men var den fällande domen då rimlig på sin tid, relativt den tidens kunskapsnivå och kriminaltekniska metoder? En ganska intressant fråga som också ställer rättssäkerheten på sin spets...

En av mina kriminalfavoriter är ändå Haijby-affären, inte minst för att den delvis är så patetisk och skrattretande. Gamle glade Gustav V roar sig kungligt med en pojkscout som efterhand utsätter kungahuset för framgångsrik utpressning under många år. Allt utvecklas sedan rent huvudlöst med att Haijby kastas i händerna på Gestapo, spärras in på mentalsjukhus och liknande. Allt för att skydda vårt kära kungahus. Den offentliga "sanningen" är fortfarande att Haijbys anklagelse om Gustav V:s homosexualitet var grundlös.

Säkert. Med tanke på reaktionerna ;-)

När jag först läste om fallet tappade jag nästan hakan. Här har vi underlaget till den bästa film som aldrig kommer att spelas in: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kurt_Haijby

/Rickard
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravenet.com eller skriva-