[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Terraforma Mars billigare än "klimathot"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 25 Aug 2014 14:51:03 +0200

Rickard:
hejvilt gripet ur luften, så vet man att det inte handlar om att
importera någon gas. Och beräkningarna med tidsskalan kommer från NASA,
här refererat av National Geographic:
http://ngm.nationalgeographic.com/big-idea/07/mars <<
  Jag tror inte det är samma projekt och beräkningar som jag refererade till
(om än det är likartat; det finns många förslag om marsterraforming). Det jag
refererade är iaf - enligt min uppfattning - ekonomiskt struntprat och
glädjekalkyler. På lång sikt (många, många hundra år, tusentals år) kan vi nog
terraforma vår röda granne, men men med den teknik och de resurser vi har nu
lär det kosta *rejält*. Ny teknologi om 50 eller 100 år kanske kan ändra en del
på kostnadskalkyler iofs.
  Det här om atmosfären handlar om att frigöra frusna gaser som finns på Mars,
och kanske i lägre grad att krascha kometer eller asteroider för att tillföra
nya gaser. Rymdspeglar kan bidra till att höja temperaturen. Genmodifierade
bakterier, alger m m kan börja omvandla atmosfären. Osv.

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /