[SKRIVA] Re: [SKRIVA] SF-Bokhandelns dräkttåg (& utkläderi...)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 25 Aug 2014 14:31:20 +0200

Stewe:
> Fast är det så farligt?
  Farligt och farligt. För science fiction som litteratur är utkläderiet iaf
inte bra, av de skäl jag angav (som jag inte behöver upprepa, i den mån de inte
kommer upp i mina kommentarer nedan).

> Det tillför nya läsare till en genre som annars skulle lida sotdöden.
  Bland mina poänger är att det inte tillför nya LÄSARE. Jag tror inte att sf
eller litteratur i allmänhet kommer att lida någon sotdöd. Läsning har iofs
långsiktigt (jfr t ex tidigare under 1900-talet) gått ned men kommer alltid att
finnas. Jag tror att människan är "hårdvirad" i hjärnan för att uppskatta och
vilja ha berättelser framförda i verbal form, allt sedan jägarna kring
lägerelden som utbytte jakthistorier för 30 000 år sedan. Människan är väldigt
verbal med sitt unika språkcentrum.

> Fansen är mer Visuella och en allt större del av SF genren är film, serier,
> tv-serier och spel.
  Jag kallar dem "mediafans". ("Mediafans" är alltså fans av sf i alla
mediaformer utom text.) För mig spelar allt "visuellt" andrafiolen. Nog kan jag
se filmer och TV-serier osv, men jag tror många kan hålla med om att som
idébärare är sådant ytligt och billigt effektsökande (bokstavligen! - all
datoranimering och att allt exploderar hela tiden).

> Sedan så finns det nog en hel hög med stockkonservativa SF nördar som
> sitter på sitt. De kan ju sitta och nörda i sin filosofiska låda och
> diskutera.
  Tycker man att seriös debatt och seriösa spekulationer är "nörderi" har man
inte fattat grejen. Det må vara "stockkonservativt" att fundera över Eviga
Frågor, men det finns nog skäl att göra det ändå...

> Det är inget som tilltalar den nya läsaren
  Utklädarna är som sagt inte läsare (till stor del iaf).

> Jag tror inte att tunga EPISKA SF romaner är det som drar in
> ungdomar i dag.
  Det tror inte jag heller, annat än i undantagsfall. De här 700-sidiga
tegelstenarna är en trist sak. Jag tror mer på kortare berättelser, som
noveller (eller kortare romaner för all del). Genom att främja noveller (via t
ex SKRIVA och novelltävlingar) hoppas jag dra mitt strå till stacken för att
öka  intresset för sf-litteratur. Och det går nog bra - läsning, att ta del av
verbala berättelser, är något människan är byggd för att uppskatta.

> Titta på SF bokhandelns om följer dessa trender ganska tydligt, det handlar
> mer och mer om tillbehör än det handlar om enbart boken, novellen eller
> filmen.
  Nja, så är det - videofilm (eller numera DVD), spel, spelattiraljer m m är en
stor del av sortimentet. 1978 på Potonjärgatan 45 hade SF-Bokhandeln enbart
böcker och en del sf-magasin. Jag är inte till freds med det, och det är därför
jag argumenterar emot.
  På något sätt ligger det i sf-genrens kärna att INTE vara konformistisk, vara
motvalls kärring, och om visuellt bjäfs syns vara populärast är det väldigt
sf-igt att vara emot det...

> Yung adult klassen som formligen sprutar ur sig lättläst SF och
> fantasy är ett strålande exempel.
  "Lättläst" må vara en sak. Det är en ren språkfråga, om att kunna formulera
sig begripligt. Värre är att det är tankemässigt ytligt - fantasy är som du
säger ett "strålande exempel" på det. Från Tolkien (som kunde skriva och långt
ifrån var ytlig) och framåt har fantasyn bara trummat på i gamla, medeltida
spår och grävt sig allt djupare ned i dessa.

> Lockar massor med nya läsare till SF där vissa säkert vad det lider blri
> filosofiska SF läsare.
  Det tror inte jag. Håller man på med utkläderi stannar man där, eller
tröttnar.

> Tänk vilka kreativa barn och ungdomar som lägger ner
> hela sin själ i dessa dräkter
  Tankemässigt tämligen tomma själar.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya E-antologin E-Xtra Vildsint
https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ