[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Terraforma Mars billigare än "klimathot"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 25 Aug 2014 22:39:52 +0200

Rickard:
>  >   Jag tror inte det är samma projekt och beräkningar som jag refererade
> till
> Länken jag ger är en referens från texten du citerar.
  Möjligt i form av *tredje* referensen i WUWT:s text, men den varken använder
jag mig av eller hänvisar till. Det jag hänvisar till är en beräkning på
"2-300" år för terraforming vilket också är huvudpoäng i grundresonemanget.
  Jag undrar nu vad poängen skulle vara med att kritisera mig för att jag för
en beräkning säger att terraforming är orealistisk, dra fram en annan beräkning
som också säger att det är orealistiskt? Den position jag har i det första
fallet torde jag vara benägen att ha i det senare fallet också...! So why the
fuss? (Från någon - hm, vem det nu kan vara - har rest invändningar mot
petimätrig s k felsökning...)
  Alla ansatser till terraforming av Mars i denna tråd (och många andra jag
sett, utanför tråden) förefaller mig ekonomiskt orealistiska. *
--Ahrvid

* Men på sikt, med ny teknologi (längre in i framtiden), kan läget bli annat.
Principiellt har jag inget emot marsterraforming.

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /