[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Vetenskapens första steg (var: Re: Mörkets mästare i DN)

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 16 Aug 2007 05:03:44 +0200

Den 2007-08-15 14:47:56 skrev Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>:
  (För min del tycker jag tanken är fascinerande, tanken på att antikens
folk *kanske* kunde ha fått till de sista viktiga pusselbitarna i en
vetenskaplig revolution - och just t ex kunnat bygga en månraket på
400-talet. Det kan man skriva ball science fiction om.)
Om jag bara få ändan ur vagnen och gör klart mitt nuvarande
rollspelsprojekt så blir nästa rollspelsprojekt just en sådan värld.
 Någon form av industriell revolution men antagligen inte årecis
samma hos romarna eller det romarlika folk som nuvarande
rollspelprojekt handlar om. Jag tytcker också tanken är
jättespännande och intressant att fundera kring hur den kan tänkas
bli. Vad som krävs, vad som behövde bli annorlunda. Stoicismen
vinner över kristendomen, större frigivande av slavar coh större
incitament att utveckla arbetsbesparande maskiner till exempel. En
rik medelklass som kan investera och urbanisering har vi redan i
Romariket som det var.
Just vad som skulle krävas för en industriell revolution redan några
århundraden e v t är något jag gärna skulel diskuteera med
intresserade någon gång.
Jag tror att den viktigaste pusselbiten i ett sådant scenario - förutom ett tolerant intellektuellt klimat, t ex utan en kyrka eller stat med en ideologi som går ut på att motverka debatt och nya idéer - är tryckkonsten. Har man tryckkonst kan just nya idéer spridas och debatteras. Uppfinningar och upptäckter blir kända och man kan sätta igång med att ackumulera kunskap. Här har du ett tips för ett sådant scenario: den absolut enklaste tryckmetoden att uppfinna är en hektograf. Det kräver bara gelatin och ett kraftigt färgämne (samt något slag av papper). Metoden är betydligt enklare än tryckning med blytyper, som måste skäras och gjutas, och plockas i rader vid tryckning. En hektograf är en låda med en gelatinyta. På ytan placerar man ett original med text i ett kraftigt färgämne. Man låter originalet vila på ytan, gelatinet tar upp färgämnet, man tar bort originalet. Sedan är det bara att trycka geno att i snabb följd applicera blanka papper mot gelatinytan. Jag har vid enstaka tillfällen använt hektograf - metoden funkar utmärkt. Man kan få kanske uppemot 150 tryck, innan färgen blir för blek. (Upplagorna för många tidiga konventionellt tryckta böcker var inte mycket större, så det kan duga.) Gelatin tror jag man kände till tidigt i historien. (Det är en restprodukt som man kan koka fram ur djurdelar.) De första hektograferna från 1800-talet använde anilling som färgämne (som tillverkas ur steknolstjära; jag vet inte exakt hur) men det kan tänkas finnas naturliga färgämnen (t ex ur växter) som är nästan lika kraftiga (man kanske kan prova att destillera något ur blåbär - de verkar ha kraftiga färgämnen som sätter sig på fingrar och kläder och är nästan omöjliga att få bort!). Annars hade romarna en sorts tidning - som dock framställdes av skrivslavar (som skrev exemplaren ett och ett). Man hade en publikation kallad Acta Diurna (ung "Dagens händelser") som utgavs varje dag och skickades ut med bud över imperiets alla hörn och sattes upp på någon vägg där många kunde se den. Den är känd från många referenser till den, men det finns inte ett enda känt exemplar av Acta Diurna bevarat. (Wikipedias korta artikel om Acta Diurna påstår att den hakades ut i sten eller på metall, vilket måste vara fel. Den skrevs på papyrus av skrivslavar, enligt mer trovärdiga källor.)

Vi kanske inte är så där ämlans oense i alla fall...
Just det. Det finns en hel del tror jag där våra uppfattningar konvergerar. (Och sedan mer ideologiska frågor där det må skilja mer.)

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).