[SKRIVA] Re: Vetenskapens första steg (var: Re: Mörkets mästare i DN)

  • From: Kristoffer Holmén <illern@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 14 Aug 2007 15:38:02 +0200

Ahrvid Engholm wrote:
>   Religionens makt saknades inte under antiken. Både greker och romare
> hade sina egna uppsättningar gudar. Det var religion som det precis som
> med kristendomen kjunde anses vara tillräckligt att döda för, och mot
> vilka hädelser inte accepterades. En anklagelse mot Sokrates (som ju
> dömdes till döden) var ju om jag inte minns fel att han förvred
> ungdomens sinnen bort från gudarna.

Jo, de som ville ha bort Sokrates använde att han förledde
ungdomarna som ursäkt.

Jag menade inte att religionens makt saknades men däremot gjorde
kyrkans det. Eftersom en del antika filosofer kunde resonera i banor
som att gudarna levde någon annanstans och inte påverkade
människorna och att det inte fanns något efterliv (särskilt inte
något efterliv som gudarna härskade över) så kan man fundera över
hur stort inflytande religionen hade över vetenskapen.

> Antiken tog rätt så allvarligt på
> sina gudar; man byggde enorma tempel till dem, hade stora högtider till
> deras ära, och en omfattande, komplicerad mytologi. (Men om du anför att
> kristendomen var mer stel och dogmatisk kan det möjligen vara sant. Dock
> var religionen alls inte betydelselös under antiken.)

Nu var i o f s templen även politiska, arkitektoniska och ekonomiska
skrytbyggen.

> [...]
> mycket. Påståenden om att fallhastighet är proportionell mot tyngden,
> bör vara en av de enklaste sakerna att empiriskt motbevisa. Jag har
> också för mig att det var Aristoteles (men jag kan minnas fel här) som
> när han skulle försöka skildra naturen fick för sig att svalorna
> övernattade *på botten av sjöar* (en missuppfattning som sedan spreds
> till Linné). Säger man sådant har man inte mycket empiri i kroppen! Då
> har man inte varit ute och kollat på när fåglar flyger söderut inför
> vintern eller ens kollat om en fågel kan överleva på en sjöbotten.

Man kan väl få ha lite fel om man är bland dem som startar upp en
rörelse? ;-) Man kan juh inte bara plötsligt över en natt bara ha
helt rätt helt plötsligt. jag tror nog vi kan finna en hel del att
vända oss mot hos herrarna på 1600- och 1700-talet.

Jag ville bara påstå att de första stapplande stegen för vetenskapen
togs redan under antiken och inte under 1600- och 1700-talet. En
text av Aristoteles som vi nog båda borde läsa är Analytica
posteriora (Posterior analytics).

>   Jag har intrycket (och jag har ändå läst en hel del
> vetenskapshistoria) att antika framsteg inom vetenskap och teknik oftast
> var ingenjörsmässiga uppfinningar snarare än upptäckter, och att de
> gjordes litet slumpartat. När Heron kom på sin ångkula kan det inte ha
> funnits mycket av dedicerat utvecklingsprogram. "Aha, den surrar! Jag
> kanske kan förbättra den så den snurrar snabbare och ger mer kraft och
> uppfinna...tja, en ångturbin." Romarna uppfann sådant som akvedukter,
> vattenfast cement och den bärande bågen.

Vad då var ''ingenjörsmässiga uppfinningar'' snarare än
''upptäckter''. Nu är inte jag med på vad du menar och vad det har
att göra med när de första stapplande stegen togs för vetenskapen.

Jag ska inte svära på det men jag tror inte romarna uppfann
akvedukten, de förbättrade uppfinningar som fanns hos grekerna. De
snodde bågen från etrusjerna om jag inte minns fel och bågen rä i
sig en förbättring av att stappla stenar inåt på ett lite kantigare
sätt som både greker och egyptier gjorde innan. Grundprincipen är
densamma fast de tog en sak och förbättrade den (som emd så mycket
annat). I vilket fall så är Romarriket fortfarande vesäntligen
tidigare än 1600- och 1700-talet ;-) Jag försöker inte förringa
revolutionen som skedde då, däremot tycke jag att tänkarna och
ingenjörerna under antiken förringades i uttrycket ''De första
stapplande stegen togs på 1600- och 1700-talet''

>   Vad gäller medeltiden vill jag hävda att mellanöstern och araberna
> inte alls var särskilt mycket framgångsrikare än europeerna. Visst,
> araberna var bra på (al)kemi, men det var europeerna som
> (vidare)utvecklade krutet. Europeerna var väldigt mycket bättre på
> metallurgi (och därför kunde Gutenberg uppfinna gjutbara typer - *det*
> var hans stora framsteg, snarare än tryckkonst i sig) och sjöfart (redan
> vikingarna for längre än de flesta andra).

Längre än greker och romare? Tidigare än greker och romare? ;-)

> Astronomi och anatomi var
> araberna bra på, men det kommer inte så många praktiska framsteg ur
> sådant (förrän man har teleskop eller mer avancerad medicinsk
> teknologi). Vad vi skall tacka araberna för är att de inte var riktigt
> lika pigga på att bränna böcker - mycket av antikens skrifter överlevde
> tack vare dem.

Harkel, hur avancerad måste anatomi, kirurgi och medicin vara innan
den får kallas avancerad? ;-)

/Kristoffer