[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Slutet på utvecklingen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Tue, 16 Apr 2013 17:41:39 +0200

Den 16 april 2013 15:38 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Ja, leta gärna fram det. Jag är rätt säker på att det jag anfört är något
> annat, nämligen att programvaran (för vanliga vardagsdatorer; t ex
> superdatorer körs på annat vis) tenderar att bli klumpigare och långsammare
> och processorslösaktigare. Därfär är t ex en ordbehandlare idag inte märkbart
> snabbare än en ordbehandlare för DOS för 25 år sedan, som i grundfunktionerna
> gjorde samma sak. Moores lag gäller hårdvaran; det jag har framfört är onödig
> slöhet i mjukvaran.

Eftersom herr Engholm inte mäktar med att vara behjälplig, tog herr
undertecknad och sökte. 1 februari skrev herr Engholm inlägget
"Singulariteten får nog vänta" där du förklarar att du anser att
utvecklingen av mjukvara hamnat ohjälpligt på efterkälke. Talande
citat från det mailet:

"Ordbehandlaren i min första PC (bara 1/400-del så snabb som en normal
PC idag) var ungefär lika snabb som min nuvarande ordbehandlare.
Dagens ordbehandlare må ha fler 'finesser' (som man inte använder),
mer grafik, mer klockor och visslor, men till grundläggande funktioner
är de inte snabbare eller bättre än för 25 år sedan. Praktiskt taget
allt som Moores lag givit oss har använts till att göra
operativsystemet större, klumpigare, långsammare, 'snyggare' (mer
grafik och strunt), men datorerna kan inte särskilt mycket mer (med
ett undantag: de kan hantera grafik snabbare)."

I något annat sammanhang, jag tror det var när vi diskuterade
Tramshumanisterna -- f'låt Transhumanisterna -- argumenterade du för
att det inte är möjligt att skapa virtuella världar som är till
förväxling lika vår verklighet. Ett av argumenten du anförde där var
att datorer inte kan simulera äkta slump, varvid jag kontrade att det
problemet borde kunna lösas av kvantdatorer.

>   Då vet du mer än astronomerna...
>   (Du kanske tänker på Higgs partikel? Det är något annat.)

När argumenten tar slut tar dumdrygheten vid. Som du mycket väl vet
kom jag med en sf-idé utan anspråk på verklighet.

>   Läser man länken som gavs handlar sådana svåra ev deluppgifter sådant som
> *inte*  kan hackas upp för parallellprocessande. Det ligger i sakens natur
> att det rör sig om enstaka "tunga" ekvationer - perfekt för kvantdatorer! Man
> kopplar bara in en kvantprocessor bland alla vanliga processorer, så är den
> saken fixad.

Exakt. Om kvantdatorer GÅR att göra effektiva. Vilket ju är det denna
deldiskussion handlar om.

Ett tips till dig, Ahrvid: Alla diskussioner är inte
argumentationstävlingar, ibland måste man tala _med_ människor och
inte _emot_ dem. Det är helt okej att tankeleka med sf-idéer,
speciellt på en skrivalista som denna.