[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Slutet på utvecklingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 15 Apr 2013 22:14:18 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Att bara påpeka att utvecklingen sker i etapper är
> inget motargument överhuvudtaget.
  Det är det ju. Med tanke på att varje etapp (om man vill kalla det så) utgör
ett *högre* trappsteg. Det motsäger ideer om stagnation.
> Med en TOE skulle det bara återstå att fylla i
> detaljerna i den naturvetenskapliga världsbilden, men den tekniska
> utvecklingen kan rimligtvis fortsätta ett bra tag till med ny teknik och
> uppfinningar, och större komplexitet i den teknik som redan existerar.
  Det finns även i medvetande om naturens begränsningar förmodligen näst intill
oändligt många detaljer att "bara fylla i". Alla dessa detaljer ger möjlighet
till nya upptäckter och uppfinningar och för mänsklighetens utveckling och
vetande framåt.
  Låt oss ta ett enkelt exempel från datorteknologin. Med *nuvarande* teknologi
anser de flesta idag att Moores lag (fördubbling av kapacitet var 18:e månad)
kan fortsätta 1-1,5 decennium till för enstaka kretsar, t ex genom metoden att
börja bygga 3-dimensionellt (IBM har redan börjat med det). Men metoden för att
skapa hur mycket datorkraft som helst finns redan: parallellprocessing. Det
används redan i alla moderna superdatorer, där 10 000-tals processorer
sammankopplas. Metoden för att få det att funka är att programmera på ett visst
sätt så att det som skall beräknas hackas upp mellan processorerna
(programmering är ingen ny teknologi och naturen sätter inga begränsningar).
Superdatorernas massiva parallellprocessande funkar inte för våra vanliga
bordsdatorer då programvara och operativsystem inte är gjorda för det, men i
princip finns ingen gräns. Så, är stagnation troligen inom datorkraft med
nuvarande teknologi? Knappast.

> Allt detta är ju bara en tankelek, ett "tänk om"-scenario som skulle kunna
> ligga till grund för en science fiction-historia: *Tänk om* en TOE, när den
> väl upptäcks, faktiskt visar på deprimerande begränsningar som vår tekniska
> utveckling aldrig kan överskrida.
  Tänk om-scenarion är grunden inom sf. Jag kan mycket väl tänka mig stagnation
men mer av socio/ekonmiska/politiska orsaker. (Och jag förnekar inte alls att
naturen har sina begränsningar. Vi känner ju redan till många av dem.)

 > att vi inte kan hoppas på att komma upp
> i ens 2% av ljushastigheten vilket skulle göra interstellära rymdresor
> tämligen fåfänga
  Kan vi nå 2% av ljushastigheten är interstellära resor fullt möjliga, med
månggenerationsskepp. Det betyder "bara" 200 år till Centauri-systemet. Vi
kunde göra det med dagens teknologi, men till *enorm* kostnad. (Fast då
ekonomin lär fortsätta växa - långsiktig trend är 2-2,5%/år i industriländerna
och 4-4,5%/år i utvecklingsländerna - får vi i en framtid råd med det, om vi
bara vill.)
  På Liv i rymden-kursen jag gick i höstas räknade man på spridning av en
civilisation i Vintergatan med hastigheten "bara" 1% av c, och det skulle gå
förvånansvärt snabbt (några miljoner år,ungefär i storleksordningen samma tid
alla hominider existerat på jorden).
  Sedan är det en annan fråga om vi tycker det vettigt att åka till andra
stjärnor. Under ganska lång tid lär solsystemet räcka.

> att det inte finns några andra universum än vårt eget
  En kosmologisk fråga där juryn fortfarande sammanträder. Kan vara vilket som.

> att datorutvecklingen inte kan ta steget över till kvantdatorer vilket
> kanske omöjliggör en datorkapacitet som skulle kunna skapa en cyberrymd som
> är förvillande lik vår vardag...
  Kvantdatorer är inte alls nödvändiga för extremt avancerad Virtual Reality
och simulering. Det krävs bara beräkningskraft, och den kan principiellt utökas
hur mycket som helst. Faktum är att kvantdatorer bara är extremt kraftfulla för
*vissa* typer av beräkningar, t ex vissa krångliga matematiska saker (som att
knäcka krypton).
  För simulering behövs bara extremt parallellprocessande av miljoner olika
faktorer, vilket superdatorer kan göra idag (och det kan utökas hur mycket som
helst). Kvantdatorer är bra på *en* beräkning som kan ha massor av olika
utfall. I princip är det ungefär så här:
  Låt oss ta en krypteringsalgoritm. Ingående data är siffersträngar några
hundra siffror långa (uttryckta som bits kanske mellan 512 och 2048 bits). För
att knäcka kryptot behöver man få reda på samtliga utfall av algoritmen och
välja det som passar. Vad kvantdatorn kan göra är att beräkna samtliga utfall
av algoritmen på en gång varpå systemet "kollapsar" till rätt svar. Det är att
jämföra med att du står vid ett kodlås vid en port, och kan mata in alla
tänkbara kodvarianter på en gång. Kan du göra det kommer du förstås in. (Men
den egenskapen har ingen större betydelse för simulering.)

> Jag gillar idén och dess implikationer, även om jag inte tror att den
> skulle tilltala science fiction-läsare generellt. De skulle antagligen slå
> bakut som du, Ahrvid, har gjort ;)
  Jodå, den kan nog tilltala både författare och läsare. Jag har för mig att
det - ur olika utgångspunkter - skrivits verk om teknologisk, vetenskaplig
stagnation eller degenerering.Jag kommer inte på några extremt tydliga exempel
just nu, men vi finner antydningar i t ex Asimovs Stiftelse-svit. (Utvecklingen
degenrererar, och därför behövs Stiftelsen som samlar och sparar all mänsklig
kunskap.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower
for all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för
författande, sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj:
subscribe) info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på
månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra
historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /