[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Slutet på utvecklingen

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 15 Apr 2013 20:43:35 +0200

Den 15 april 2013 16:51 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jag förstår inte riktigt vad du inte förstår. Jag ger helt enkelt bara
> motargument till hävdad "generell utveckling" (vilken den nu skulle vara).

Då får du tänka igen. Att bara påpeka att utvecklingen sker i etapper är
inget motargument överhuvudtaget.

>   Vi är redan medvetna om ett antal fysikaliska begränsningar. Det är dock
> inget hinder för att teknik och vetenskap kommer att fortsätta utvecklas
> och gå framåt. Det mesta talar för att ljushastigheten inte kan
> överskridas, att teleportation inte är möjligt, osv. Sure, men då får vi
> väl göra något annat istället.

Ja, det är det jag skriver. Utvecklingen kan fortsätta i komplexitet, men
inom givna begränsningar. Med en TOE skulle det bara återstå att fylla i
detaljerna i den naturvetenskapliga världsbilden, men den tekniska
utvecklingen kan rimligtvis fortsätta ett bra tag till med ny teknik och
uppfinningar, och större komplexitet i den teknik som redan existerar.

Allt detta är ju bara en tankelek, ett "tänk om"-scenario som skulle kunna
ligga till grund för en science fiction-historia: *Tänk om* en TOE, när den
väl upptäcks, faktiskt visar på deprimerande begränsningar som vår tekniska
utveckling aldrig kan överskrida. Det visar sig att inga bättre
energikällor än fission är möjliga, att vi inte kan hoppas på att komma upp
i ens 2% av ljushastigheten vilket skulle göra interstellära rymdresor
tämligen fåfänga, att det inte finns några andra universum än vårt eget,
att datorutvecklingen inte kan ta steget över till kvantdatorer vilket
kanske omöjliggör en datorkapacitet som skulle kunna skapa en cyberrymd som
är förvillande lik vår vardag...

Jag gillar idén och dess implikationer, även om jag inte tror att den
skulle tilltala science fiction-läsare generellt. De skulle antagligen slå
bakut som du, Ahrvid, har gjort ;)