[SKRIVA] Re: Mer Guillou + litet alt hist

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 6 Mar 2014 15:19:16 +0100

Den 6 mars 2014 12:53 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Vittneseden talar om att "säga sanningen, hela sanningen och inget annat
> än sanningen". Att hoppa över en helt central uppgift i det man framför
> skulle iaf i en domstol betraktas som mened.

Eftersom detta handlar om en på mycket svag grund påstådd lögn som du
tillskriver Guillou (att han liksom inte kunde ha plöjt tiotals hyllmeter
med research för boken), så kan jag påpeka att du själv säkert har plöjt
tiotals hyllmeter med litteratur om denna din favoritperiod i historien.
Men det kan ju liksom inte vara sant. Av någon inte närmare specificerad
anledning. Så härmed utnämner jag dig till en total blålögnare,

Guillou har ju dessutom fortsatt att upprepa att tyskarna var så snälla så
> som afrikakolonister.

Han säger bara att tyskarna var bättre än alla andra kolonialister, men
förstås inte perfekta. Om när han spetsar till en formulering ska lyssnaren
vara intelligent nog att begripa tillspetsningen. Men det lögnaktiga drevet
mot Guillou väljer givetvis att missförstå (de flesta gör det medvetet, och
vissa nyttiga idioter tror på det). Men detta lögnaktiga drev är inte värt
att lyssna på.

  Allt det framgår av Expressens material om avslöjandet av Guillous
> KGB-frotterande

Expressen... Säger allt. Om du inte visste det, så har just Expressen gått
in för en mångårig och riktigt motbjudande kampanj där man försökt
karaktärsmörda Guillou. Det var således skit-Expressen som från början
spred lögnen om att Guillou hade blivit relegerad p.g.a. tjuvrökning. Jag
länkade till det i en tidigare diskussion.