[SKRIVA] Re: Mer Guillou + litet alt hist

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 6 Mar 2014 10:42:19 +0100

Den 6 mars 2014 08:23 skrev Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Att Guillou slirat rejält i vad han hävdar om sina förbindelser med KGB
> är inte en myt. Vi kan också konstatera att han ofta är slarvig i sin
> research. Arn-böckerna rymmer en massa fel om medeltiden. Han  har en rad
> fel om militära frågor i Hamilton-berättelserna. I sin senaste svit
> "glömmer" han taktiskt nog tyskarnas folkmord på hererofolket i Namibia
> (dåv Tyska Sydvästafrika). Osv.

Förutom ddetta med KGB ger du inte något som helst exempel på vad som ens
avlägset skulle kunna kallas för lögner. När det kommer till slarv med
fakta lär han i alla fall vara bättre än någon Ahrvid Engholm.

Vi har redan diskuterat detta med Guillou och KGB, och jag har fortfarande
ingen anledning att modifiera det jag skrivit: Vi vet alla mycket väl att
det är på sådana sätt som en driven journalist arbetar, och bara
önsketänkandet inbillar sig något annat. Det har inte framkommit skymten av
några uppgifter om att Guillou skulle ha bedrivit äkta agent- eller
spionverksamhet -- eftersom uppgifterna inte existerar och eftersom det
aldrig har skett. Det är inte svårt att använda sitt förnuft, bara man vill.

I själva verket är denna löjligt uppblåsta KGB-ballong bara ännu ett
exempel på den ryss- och kommunist-paranoia som är så vanlig i svensk
överklass och övre medelklass, och som låg till grund för det intensiva
hatet mot Olof Palme (och förmodligen ledde till att han mördades). Detta
plus den kollektiva lögnaktighet som är kulturellt betingad i över- och
övre medelklass, och det som är en löjligt uppblåst ballong mantras i
evighet tills det ger sken av att vara en sanning. Det är också därför som
samma personlighetstyper helt plötsligt kollektivt påstod sig minnas att
Guillou hade blivit relegerad. Och för den delen också sluter sig samman i
en homogen massa och låtsas att Lundsberg är världens bästa skola och att
benämningar som "tarmar" är gulligt. Ni vet vad ni sysslar med i den övre
medelklass som du vuxit upp inom, Ahrvid; och detta är en starkt bidragande
orsak (förutom nördigheten) till den groteskt hycklande mentaliteten som
man hittar inom exempelvis sf-fandom. Det tog mig många år innan jag hade
min analys klar, men nu vet jag.