[SKRIVA] Re: Mer Guillou + litet alt hist

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 Mar 2014 12:53:02 +0100

Rickard:
> Japp, det där om researchen är möjligen en överdrift, inte en lögn.
  Vittneseden talar om att "säga sanningen, hela sanningen och inget annat än
sanningen". Att hoppa över en helt central uppgift i det man framför skulle iaf
i en domstol betraktas som mened. Guillou har ju dessutom fortsatt att upprepa
att tyskarna var så snälla så som afrikakolonister. Man kan av ett eller annat
skäl hoppa över det som är av mindre vikt, men inte sådant som är en avgörande
uppgift.
> Han skrev rapporter flera gånger mot betalning. Och det betyder inte ett
> jota, eftersom inget framkommit om att dessa rapporter skulle innehålla
> något annat än truismer och allmänt babbel. Givetvis måste en journalist
> som utger sig för att vara KGB-agent allra minst ge sken av att man är en
> KGB-agent.
  I fem års tid. Utan att skriva en rad journalistiskt. Ute och supa massor med
gånger med den som i efterhandskonstruktionen skulle bara bli en artikel...
  (En rättelse.  Nu var inte Guillous uppgift att vara spion och samla in
uppgifter, utan att som sagt vara inflytelseagent. Men det bör för den goda
sakens skull - utan betydelse här iofs - att det kan vara spioneri även att
samla in öppna uppgifter. Det väsentliga är om man är en främmande makt
behjälplig  i att samla uppgifter.)

> Det vet du inte ett jota om, detta är bara något du spekulerar om
  Allt det framgår av Expressens material om avslöjandet av Guillous
KGB-frotterande. Och kom ihåg att Guillou själv i huvudsak medgav alla
sakomständigheter. Så det är jag och lilla Expressen och många andra som bara
"spekulerat" och med hypnos eller något fått Janne G att medge det...

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /